Celosvětové tržby nizozemské obchodní sítě Ahold se ve třetím čtvrtletí zvýšily o 4,3 procenta na 6,04 miliardy eur (zhruba 155 miliard korun). Růst byl pomalejší než v předešlém čtvrtletí, protože ceny potravin klesly a zákazníci pod tlakem ekonomické recese přecházeli k levnějšímu zboží. Plyne to z úterního sdělení firmy, která je předním maloobchodním prodejcem i na českém trhu.

Výsledek byl v souladu s odhady analytiků dotázaných agenturou Reuters. U vlajkového nizozemského řetězce Albert Heijn tržby obchodů otevřených nejméně rok klesly o 0,4 procenta, což byl podle analytiků první pokles za zhruba šest let. Podle mluvčí Aholdu však byl množstevní odbyt této sítě nejvyšší od počátku tohoto roku.

Ahold uvedl, že zaznamenal za čtvrtletí růst odbytu na všech svých trzích. Tržby však byly negativně ovlivněny deflací a přechodem spotřebitelů k levnějšímu zboží. To se týkalo zejména amerického trhu, kde Ahold realizuje více než polovinu svých tržeb.

Celosvětový pokles cen

S poklesem cen a spotřebních výdajů se potýkají i ostatní světové maloobchodní sítě. Francouzský Carrefour, který je druhý největší na světě, minulý týden oznámil pokles tržeb za třetí čtvrtletí o 2,9 procenta, americké Safeway se tržby propadly o plných 36 procent.

Ahold má 3500 prodejen v 11 zemích světa. Společnost Ahold Czech Republic, která se zhruba 280 supermarkety a hypermarkety Albert byla loni třetím největším obchodním řetězcem v České republice, loni vykázala ztrátu 463,6 milionu korun a její nahromaděné prodělky z předchozích let činily na konci roku 2008 celkem 4,3 miliardy Kč. Tržby Ahold Czech Republic však loni mírně vzrostly na 40,6 miliardy korun.