Po roce hledání úspor přichází rok, ve kterém se všechny finanční domy ještě více soustředí na to, aby stávajícím klientům prodaly co nejvíce svých produktů a služeb. Využívat k tomu budou stále intenzivněji internet. Je výrazně levnější než placení provizí externím poradcům.

Nabídka nižšího spoření a dražších úvěrů

Klesající základní úrokové sazby, které stanovuje Česká národní banka, vedly v posledních dvanácti měsících ke snížení zisku, který přinášejí spořicí účty a termínované vklady. I nadále ale právě tyto produkty budou banky propagovat i v příštím roce. Důvod je stále stejný. Peníze získané na spořicích účtech od občanů jsou výrazně levnější než půjčky na mezibankovním trhu. A banky v období krize potřebují co největší likviditu. Právě důraz na spořicí produkty a na kapitálovou přiměřenost uvedly jako prioritu ve svém výhledu do roku 2010 v podstatě všechny české bankovní ústavy.

Zatímco u spořicích produktů jsou nižší úroky téměř jistotou, u úvěrů to bude spíše naopak. Teprve nyní se v plné míře začíná projevovat dopad ekonomické situace na spotřebitele. To znamená prudký nárůst nesplácených úvěrů. "V prosinci jsme téměř každý den řešili problémy klientů se splácením úvěrů," přiznává osobní bankéř ze středních Čech, který si přál zůstat v anonymitě.

Banky se proto budou snažit vydělat na úvěrech dost peněz, aby případné ztráty nahradily. K novým klientům si zachovají nedůvěru, více prověří jejich bonitu. Část klientů jim tak převezmou úvěrové firmy a také kampeličky.

Například spořitelní družstvo WPB začalo v roce 2009 nabízet úvěry developerům, pro rok 2010 pak plánuje také větší důraz na hypoteční úvěry. Blíže neupřesněné novinky v oblasti hypoték plánuje také mBank.

Pojištění v bance, kreditku v pojišťovně

Dalším trendem příštího roku bude rozšiřování nabídky finančních ústavů a sbližování produktového portfolia bank a pojišťoven.

Banky ještě důrazněji než dosud vsadí na pojištění schopnosti splácet i na prodej životního či penzijního pojištění. Pojišťovny rozšíří nabídku pojištění a zároveň zintenzivní spolupráci s bankami. Například Uniqa chce rozvinout spolupráci s Raiffeisenbank v oblasti kreditních karet.

Potrvá také trend co největšího "vytěžení" stávajících zákazníků. Banky i pojišťovny nabídnou nové produkty primárně lidem, kteří už nějaký vztah k finanční instituci mají - je to levnější než klasická reklamní kampaň. Finanční domy už za tímto účelem školí i své pracovníky. Snahu prodat přitom často nazývají "fundovaným poradenstvím".

Peníze na účtech v bance se nevyplatí, úroky příští rok jen těžko porazí inflaci - čtěte ZDE 

Tento trend dokládá i novoroční předsevzetí Poštovní spořitelny: "Přál bych si, aby nás klienti začali vnímat jako vstřícnou a kompetentní mladou psycholožku, která stojí oběma nohama pevně na zemi a na kterou se bez obav a s jistotou pozitivní odezvy rádi obrátí s prosbou o radu," doufá Jan Lamser, člen představenstva ČSOB zodpovědný za Poštovní spořitelnu.

Pojišťovny stále doufají také v uvolnění trhu se zdravotním pojištěním. Nabídku komerčního připojištění mají téměř všechny pojišťovny připravenou už několik let.

Zatím ale čekají na změnu celého systému zdravotnictví, který zatím klasické komerční zdravotní pojištění nepovoluje. V nabídce pojišťoven jsou tak zatím pouze produkty slibující kompenzaci výpadku příjmů kvůli nemoci.

Více poboček a také online služeb

Oproti loňským plánům finančních domů se nezměnily záměry v oblasti klientských služeb. I nadále budou banky i pojišťovny klást důraz na internet. Nechtějí přes něj nabízet jen informace, ale také získávat zákazníky. V roce 2010 tak vzroste počet produktů, které lze pořídit online, v plánu mají banky i nové funkce v oblasti internetového bankovnictví.

Na detaily si ale musíme počkat až do chvíle, kdy banky a pojišťovny uvedou novinky do života. Totéž platí i o instalaci nových bankomatů a otevírání nových poboček.