České firmy bojují s trikem ze Švýcarska


Možná až stovky podnikatelů naletěly na "bezplatnou" nabídku mít adresu v katalogu
Čeští podnikatelé, kteří se stali obětí rozsáhlých a nejspíš nekalých praktik švýcarské společnosti Intercable Verlag AG, se rozhodli bránit - podali trestní oznámení kvůli podvodu.
To je nejnovější akt v případu, v němž stovky tuzemských firem uvěřily slibu, že jejich adresy budou zadarmo umístěny v internetovém katalogu. Mnohé z nich pak přišly o peníze, v součtu o desítky miliónů korun.
Svůj trik používá Intercable řadu let po celé Evropě. V některých zemích, třeba v Německu, už byl v případě podobných firem soudně zpochybněn: nabídkové formuláře byly prohlášeny za neplatné.
O co v případu jde?
České firmy obdržely nabídku s možností zařazení do obchodního seznamu a objednávka navozovala dojem bezplatné služby. Drobným písmem však bylo uvedeno, že jejím podpisem se firemní zástupce zavazuje k roční splátce od 690 do 1290 eur po dobu tří až pěti let. Kdo nezaplatí, ocitne se pod velkým tlakem a dostane se do právního kolotoče.
"Bombardovali mě fakturami. Každých čtrnáct dní zvyšovali úrok," říká Pavel Melek, majitel firmy Adoco, jedné z postižených.
Také v Česku se už některými případy zabývaly soudy. Pokaždé však z nich vítězně vycházela katalogová firma, která vymáhala zaplacení částek, k nimž se nevědomky tuzemské firmy zavázaly. V Ústí nad Labem tak například prohrála svůj spor společnost Selectra.
"Ano, vedeme soudní spory s několika firmami v Česku," přiznává český právník zastupující Intercable Patrik Tauer. Další informace však už poskytnout nechtěl.
Co je však důležité: soudy v Česku se - na rozdíl od Německa - ještě nezabývaly legálností tohoto typu podnikání, které nabízí například Intercable.
Nyní se poškození začínají bránit společně. V lednu podala pražská společnost IMG trestní oznámení na státní zastupitelství Prahy 4. Další firmy jsou připraveny se k ní připojit.
"Chceme se spojit s ostatními postiženými a bránit se. Měly by nám k tomu pomoci i úřady," říká spolumajitel IMG Josef Beneš.
Podle něho by počet postižených tuzemských firem mohl dosáhnout téměř tisícovky. Právě tolik je jich zapsáno v internetovém adresáři Intercable.
"Začali jsme je obvolávat podle seznamu. Všechny namátkou oslovené byly poškozeny jejich praktikami a všechny se chtěly připojit k trestnímu řízení," říká Beneš.
O velkém počtu postižených hovoří i Ivana Picková ze Sdružení na ochranu spotřebitelů, které praktiky "katalogových firem" v Česku tři roky sleduje. "Patří mezi ně nejen soukromé firmy, ale třeba i Akademie věd či školní jídelny," říká Ivana Picková.
Na českém trhu působí kromě Intercablu další "katalogové firmy" jako European City Guide nebo Construct Data. A všechny používají stejné metody.
Švýcarské ministerstvo hospodářství proti nim už loni spustilo vyšetřování. Poškozeným českým společnostem radí využít i tamního práva, podle něhož lze odstoupit od smlouvy, a to za určitých podmínek písemně do jednoho roku od jejího uzavření.
Intercable patří ke konglomerátu podnikatele Meinolfa Lüdenbacha, který si za 15 let podle odhadu médií svými triky vydělal 55 miliónů eur.