Zdražování pohonných hmot u čerpacích stanic v České republice nadále působí vrásky na čelech motoristů. Nafta se v současnosti u čerpacích stanic prodává v průměru za rekordních 34,35 koruny za litr. Rostou i ceny nejprodávanějšího benzinu Natural 95. Litr naturalu stojí v průměru 32,28 koruny. Vyplývá to z údajů společnosti CCS.

graf-benzin-26.5.08.jpg

Nejhlouběji do svých kapes musejí sahat motoristé při tankování pohonných hmot i nadále v hlavním městě. V Praze se průměrná cena nafty vyšplhala na 34,82 koruny za litr a benzin řidiči čepují za průměrných 32,85 koruny za litr.

Naopak nejlevnější je i nadále pro motoristy Olomoucký kraj. Řidiči tam platí v průměru nejméně za naftu i benzin. Nafta zde vyjde na 33,84 koruny za litr a benzin pak na 31,88 koruny za litr.

Ve třech krajích vzrostla ceny nafty o více než korunu

S více než korunovým zdražením na litr nafty se řidiči musejí vypořádat ve Středočeském, Plzeňském a Zlínském kraji. O 87 haléřů, tedy ze všech 14 krajů nejméně, stoupla cena nafty shodně v Moravskoslezském a Karlovarském kraji.

Benzin zdražil nejvíce na Vysočině, kde cena stoupla o 50 haléřů. Nejméně vzrostla cena naturalu v Karlovarském kraji a Jihočeském kraji, kde je o 25 haléřů dražší než před sedmi dny.

Urbanův návrh na řešení zdražování ropy

Dva návrhy na řešení problémů zaviněných výrazným zdražením ropy plánuje předložit parlamentu stínový ministr průmyslu a poslanec ČSSD Milan Urban. Prvním bude chtít dočasně snížit buď současnou výši DPH, nebo spotřební daň na naftu a benzin.

S případným snížením spotřební daně na benzin a naftu by muselo Česko spolu s ostatními státy EU, které o to usilují, okamžitě do Bruselu. Druhou variantou bude podle Urbana snížení DPH u pohonných hmot z 19 na 12 až 14 procent.

Snížení výběru daně by podle Urbana stát kompenzoval více než sedmi miliardami korun, které vybral za poslední rok díky zdražení na DPH u nafty a benzinu. Urban by změny podal jako poslanecký návrh novely zákona o DPH nebo zákona o spotřební dani.

"Zdražení pohonných hmot je neúnosné, zatěžuje občany i podniky a vláda se tváří, že s tím nic udělat nejde," upozornil Urban.

Zdražení ropy vychází českou ekonomiku draho

Jednoduchými výpočty lze podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka zjistit, že zdražení ropy o 10 dolarů za barel přijde českou ekonomiku na 10 miliard korun (zhruba 0,2 procenta HDP). Interpretace výpočtu je taková, že zvýšení ceny ropy o 10 dolarů za barel vede k růstu ročních výdajů za ropu o 10 miliard, které potom chybí domácnostem a firmám na jiné výdaje.

"Nicméně zdražuje-li ropa, rostou i ceny mnoha dalších surovin (v čele se zemním plynem) a výrobků, které dovážíme do České republiky. Naopak vysoká cena motivuje k úsporám a používání efektivnějších technologií, což by mělo tlumit negativní dopady vysokých cen ropy," vysvětlil Marek.

Čtěte více o stoupajících cenách pohonných hmot v Česku

Česká ekonomika se s vysokými cenami ropy zatím podle Marka vyrovnává až překvapivě dobře. Drahá ropa samozřejmě působí řadu problémů, z nichž nejzřetelnějším je drahý benzín.

Rekordní ceny ropy na světových trzích se promítají do nákupních cen paliv. Pociťují to i akcie na světových burzách, a to zejména z odvětví dopravního, například aerolinky. V minulém týdnu se cena ropy poprvé dostala nad 135 dolarů za barel, přičemž začátkem roku se pohybovala kolem 100 dolarů.

Čtěte více o cenách ropy

Vyšší poptávka po naftě v Evropě pak znamená, že zdražuje rychleji než benzin. To je letos novinka, například loni v létě byla nafta v průměru o dvě koruny levnější než benzin.

Ceny pohonných hmot letos nejprve zhruba do poloviny února klesaly, poté začaly růst. Nafta zdražovala rychlejším tempem než benzin, jehož cena po řadu týdnů i stagnovala. Výrazný růst nastal v souvislosti s rekordními cenami ropy v posledních dnech. Přesně před rokem se litr naturalu prodával za zhruba 29,90 koruny, diesel stál kolem 27,80 koruny za litr.