Ztráty středoevropské nízkonákladové letecké společnosti SkyEurope se v jejím fiskálním prvním čtvrtletí prohloubily. Čistá ztráta po zdanění dosáhla za říjen až prosinec minulého roku 13,57 milionu eur (zhruba 385 milionů Kč), když stejné období předchozího roku byla 11,33 milionu eur. Vyplývá to z výsledků hospodaření, které v pondělí společnost zveřejnila na internetu.

Tržby SkyEurope za čtvrtletí klesly na 52,83 milionu eur z 53,06 milionu před rokem. Provozní ztráta (EBIT) se prohloubila na 16,17 milionu eur ze 14,84 milionu za poslední tři měsíce roku 2007.

"Společně s dalšími leteckými společnostmi jsme nuceni kvůli slabé ekonomice omezovat přepravní kapacity," uvedly aerolinky ve zprávě. Výsledkem byl nižší počet přepravených cestujících a slabší využití letadel, jednotkové náklady nicméně vzrostly.

Pomohlo zdražení letenek 

Průměrný příjem na sedadlo stoupl o 15,6 procenta. Zajistilo to ale především zdražení letenek, jejichž průměrná cena stoupla o 17,6 procenta. SkyEurope dodává, že i při slabém ekonomickém prostředí začala pozorovat známky zlepšení, zvláště v listopadu a prosinci.

SkyEurope svezly první cestující v únoru 2002 a nyní podle svých webových stránek přepravují kolem 3,7 milionu lidí za rok. Sídlo a technickou základnu mají v Bratislavě a nabízejí lety také z Vídně, Prahy, Košic a Popradu. S jejími akciemi se od září 2005 obchoduje na burzách ve Vídni a Varšavě.

Více o tématu - čtěte ZDE

SkyEurope za svou šestiletou existenci nikdy nevykázaly zisk. Situace se kvůli krizi a rostoucím cenám ropy prudce zhoršila loni. Kvůli úbytku pasažérů firma na přelomu ledna a února zrušila desítky letů z Prahy, čímž pasažéry nepříjemně překvapila. Loni na pražském letišti SkyEurope odbavily 1,1 milionu pasažérů, což bylo nejvíce ze všech nízkonákladových aerolinií.

Vyhlídky do budoucna může ještě překazit nová konkurence, která se nedávno objevila na pražském letišti. Z pozice jedničky chce vytlačit slovenské SkyEurope nováček na trhu, maďarský Wizz Air (WA). Obě firmy se utkají o každoročně rostoucí skupinu "nízkonákladových" cestujících. Těch bylo loni v Praze téměř tři miliony.