Obavy z příštího zadlužování, ale také očekávání, že byty budou dále zlevňovat, přiměly lidi, aby si hromadně přestali brát hypotéky. Potvrdila to nová čísla z devíti největších bank, které tuto službu nabízejí.

Propad hypoték v Česku je obrovský, i když po dramatických lednových číslech je možné postřehnout mírné oživení.

Objem sjednaných hypoték v únoru klesl v porovnání se stejným obdobím před rokem o třetinu, přesně o 34 procent. Banky půjčily na bydlení jen 5,57 miliardy korun. Hypotéku si nově vzalo 3204 lidí, jak vyplývá ze statistik Fincentrum Hypoindex citovaných agenturou ČTK. V průměru si každý z nich pomohl hypotékou k 1,74 milinu korun. Znamená to, že se oproti lednu průměrná hypotéka zvýšila o 21 tisíc korun.

Přitom před rokem banky prodaly hypotéku 4686 lidem a půjčily v této souvislosti 8,4 miliardy korun.

»Při současné ekonomické situaci ve světě se mladí lidé bojí velkých výdajů. Zájmu o menší, levnější byty nahrává i situace na hypotečním trhu, kde banky zpřísnily pravidla pro poskytování hypoték. Dosáhnout na dražší nemovitost je tak dnes složitější,« řekl nedávno šéf realitní makléřské společnosti Mexx Reality Josef Šinágl.

Ceny bytů v Česku i nadále klesají. Platí přitom, že čím větší byt je, tím více spadla jeho pořizovací cena. Nejvíce postihl propad cen větších bytů hlavní město. Výjimku naopak tvoří garsoniéry a jednopokojové byty, které se v současné době těší stále větší oblibě.

V porovnání s lednem se objem i počet prodaných hypoték zvýšil o zhruba pětinu, což byl zatím nejvýznamnějšímu únorový meziměsíční nárůst, ale první měsíc roku byl pro banky propadákem. Objem poskytnutých hypotečních úvěrů totiž v lednu spadl meziročně o 44 procent.

Leden byl ještě horší 

Průměrná úroková sazba všech poskytnutých hypoték v únoru nepatrně vzrostla na 5,75 procenta. Mírně si polepšily hypotéky s fixací na pět let, kde průměrný úrok meziměsíčně poklesl o šest setin procentního bodu na 5,58 procenta.

V únoru je možné zaznamenat velmi mírné oživění oproti lednu, ale to experti označují spíše jako sezónní vliv a vliv stále silnějších marketingových akcí, s nimiž prodejci bytů přišli. Počet prodaných hypoték se v únoru oproti lednu zvýšil zhruba o pětinu, jenže první měsíc roku byl pro banky vysloveným propadákem. Objem poskytnutých hypotečních úvěrů totiž v lednu spadl meziročně o 44 procent.