Škodě Auto meziročně klesl čistý zisk o třetinu na loňských 10,8 miliardy korun. Tržby klesly o 9,8 procenta na 200 miliard Kč. Škoda přitom loni prodala rekordních 674.500 aut, což byl růst o více než sedm procent. Výsledky v pondělí firma zveřejnila na tiskové konferenci.

"Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížný. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun," řekl novinářům člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher. Firma by podle něj i přes dopady finanční krize dosáhla loni lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007.

Velký dopad na průmysl, resp. celou ekonomiku

Pokles poptávky po autech ve druhé polovině roku se projevil i ve škodovce. Automobilka musel na konci sáhnout k odstávkám, což se silně podepsalo na výsledcích českého průmyslu za prosinec a leden. Dopady výpadků automobilového průmyslu a výrazného poklesu prodejů osobních aut se však podepisují na průmyslové výrobě v celé Evropě.

Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období." podotkl Kintscher. Škoda Auto v letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy.

Yeti a nový Superb cestou z krize

První z novinek je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě, v druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi.

"Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda Auto a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku," řekl předseda představenstva Reinhard Jung. Fabia se například na německém trhu stala díky šrotovnému druhým nejprodávanějším modelem, prodej Škodovek roste i v dalších zemích, kde byla šrotovací prémie v nějaké formě zavedena.

Firmě také výrazně pomáhá zavedení  tzv. šrotovného v evropských zemích, zejména v Německu. Podle silničního dopravního úřadu KBA se model Škoda Fabia v únoru stal druhým nejprodávanějším modelem v Německu. V únoru v Německu prodalo 9 190 fabií. Značka se tak stala jedničkou mezi dováženými vozy. O měsíc předtím Škoda prodala 2600 fábií.

Zájem o auta největší české automobilky se údajně zvedl právě především v Německu, Rakousku nebo Francii. Firma proto zatím předpokládá, že nebude muset znovu zavádět výrobní odstávky, jako to musel udělat na přelomu roku. Podle informací z automobilky by pětidenní výroba již měla pokračovat po zbytek roku.

Automobilka v loňském roce snížila o 8,4 procenta počet zaměstnanců na 26.695 lidí. Na konci roku 2007 dělalo ve firmě přes 29.000 zaměstnanců, pokles je však způsoben hlavně snížením stavu agenturního personálu. Škoda Auto zůstala největším vývozcem České republiky s podílem 6,7 procenta na celkovém vývozu země.

Investice společnosti činily 14,6 miliardy korun, což bylo meziročně o 2,1 procenta více. Firma investovala zejména do nových modelů, jako jsou Superb, Octavia, Yeti nebo řada Greenline, a do dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.