Na České aerolinie (ČSA) stále více dopadá krize v letecké dopravě. Za první letošní čtvrletí se propadly do ztráty 1,3 miliardy korun. Jde tak o téměř půl miliardy korun horší výsledek než minulý rok. Firma výsledky oznámila ve čtvrtek na tiskové konferenci.

Co se stalo? Aerolinky zejména přepravily méně cestujících, těch bylo o dvanáct procent méně než před rokem. A navíc od nich získaly méně peněz - klesly i tržby za letenky. "Dílo zkázy" pak dovršily splátky leasingu, které jsou letos rekordně vysoké.

"Co se týče počtu pasažérů, vracíme se někam o čtyři roky zpět," uvedl prezident firmy Radomír Lašák.

Lašák má před sebou nelehký rok, a to i když je jasné, že první tři měsíce roku jsou pro letecké společnosti vždy nejtěžším obdobím. Analytici zázrak v dalších měsících neočekávají, přesto Lašák chce do konce roku snížit ztrátu na 361 milionů korun. To nemůže udělat jinak, než vydělat za zbývajících devět měsíců krizi navzdory téměř miliardu korun.

Ve hře je další propouštění

Management připravil plán: společnost chce z jednoho cestujícího získat více peněz než dosud. Počítá také s dalšími úsporami v provozních nákladech a mzdách, ale i s tím, že dojde k redukci letového řádu a uvolněná letadla se pronajmou. Zaměstance ČSA tak čeká další kolo tlaku na snížení mezd a propouštění. Firmu management na krizi již připravil, když si od státního podniku Osinek půjčil 2,5 miliardy na provozní financování.

"Jde o realistický plán," říká Lašák. Ve svých výhledech jde ale ještě dál. V roce 2010 očekává zisk 157 milionů korun, pokud tedy trh ožije a dojde k dvouprocentnímu nárůstu počtu cestujících.

Co bude s privatizací

Vláda nadále připravuje privatizaci 91,51procentního podílu státu v ČSA. Ještě Topolánkův kabinet pustil koncem dubna do druhého kola dva ze čtyř uchazečů o privatizaci Českých aerolinií (ČSA). Výběrem prošly dál Air France-KLM a konsorcium Unimex a Travel Service. Ve druhém kole privatizace bude jediným výběrovým kritériem už jen nabídnutá cena.

V privatizaci by měla pokračovat tzv. letní úřednická vláda Jana Fischera. "Před dokončením je privatizace ČSA a nevidím důvod v ní nepokračovat. Pokud jde o privatizaci Letiště Praha, lze předpokládat, že o ní tato vláda rozhodovat nebude," nechal se slyšet již dříve nový premiér Jan Fischer. Nový majitel by měl být podle plánů MF znám do konce září. Prodej státního podílu v ČSA by měl státu podle odhadů přinést tři až pět miliard korun.

Je ale otázkou, zda bude privatizace nakonec dokončena. Air France-KLM totiž ve středu oznámil, že za poslední čtvrtletí prodělal půl miliardy eur a plánuje úsporná opatření. Ve hře by tak zůstávalo pouze české-islandské konzorcium a jedinou otázkou na prodávající ministerstvo financí by bylo, zda bude jimi nabídnutá cena akceptovatelná.