Tržby Českých drah (ČD) z vnitrostátních osobních vlaků v pololetí meziročně vzrostly o půl procenta, mezinárodní vlaky vydělaly o 18 procent více než loni. Firma to oznámila v tiskové zprávě, absolutní čísla nezveřejnila. K dispozici zatím není ani loňská výroční zpráva.

Podle firmy tržby vzrostly díky marketingovým a tarifním nabídkám. Dráhy se před nedávnem rozhodly následovat aerolinie a doprodávají volné kapacity na některých linkách za nižší cenu. "Nízkonákladové" jízdenky do zahraničí se dají koupit pod názvem eTiket jen na internetu.

Dráhy se také chlubí snížením nákladů. Za první pololetí podle nich úspora činí 236 milionů, za celý rok má jít o půl miliardy. Dalších 450 milionů chce podnik ušetřit příští rok v regionální dopravě především lepší organizací.

Budoucnost krajů se vyjednává

Dráhy jsou závislé na penězích od státu a krajů, které si objednávají rychlíky, respektive regionální spoje. Loni celková suma činila zhruba osm miliard korun, v regionech však stále chybí více než tři miliardy.

Radim Jančura: Vlaky se pro mě staly otázkou cti - čtěte ZDE

Neposlušné dcery ČD - čtěte ZDE

V těchto dnech se rozhoduje o budoucnosti krajských vlaků. Zástupci krajů a ministerstva dopravy jednají o rozsahu regionální dopravy na příští rok. Kraje omezení počtu spojů odmítají a chtějí finanční pomoc státu. Ministr dopravy Gustáv Slamečka zatím vyjádřil ochotu přispět krajům zhruba dvěma miliardami, další miliarda však stále chybí. Problémem se bude ve středu zabývat vláda.