Japonská automobilka Mazda Motor snížila odhad ztráty na letošní fiskální rok o téměř polovinu. Ke zlepšení výsledků mají přispět nižší náklady a silnější euro. Firma současně oznámila, že hodlá prodat nové i současné akcie v hodnotě 1,1 miliardy USD (19,1 miliardy Kč) a většinu peněz z prodeje investovat do vývoje hybridních vozů a dalších vozů s nízkými emisemi.

Mazda očekává, že její čistá ztráta za fiskální rok do konce března 2010 bude činit 26 miliard jenů (pět miliard Kč). Původně přitom čtvrtá největší automobilka v Japonsku počítala se ztrátou 50 miliard jenů.

Emise nových akcií sníží podíl americké automobilky Ford v Mazdě na 11 procent ze současných 13,8 procenta. Celkem Mazda plánuje v období od 14. října do 20. října vydat 460 milionů nových akcií.

Mazda současně čeká vyšší prodej aut. Celkem plánuje za fiskální rok prodat 1,155 milionu vozů místo původně očekávaných 1,1 milionu vozů. Pomoci jí k tomu má hlavně vysoký prodej modelu Mazda3, který se v Japonsku jmenuje Axela. Tržby mají činit 2,13 bilionu jenů místo původně uváděných 2,03 bilionu JPY. Loni tržby automobilky činily 2,536 bilionu JPY a čistá ztráta 71,5 miliardy JPY.

Japonské automobilky nemají šrotovné, těžce prodělávají - čtěte ZDE

V plusu budeme dříve

Mazda se stejně jako většina světových automobilek propadla do ztráty kvůli ekonomické krizi, která prudce snížila poptávku po nových vozech a zhoršila přístup k úvěrům. V období duben až červen firma vykázala již třetí čtvrtletní ztrátu za sebou. Původně automobilka očekávala návrat k ziskovosti až v druhé polovině fiskálního roku, tedy v období říjen až březen. Nyní se však domnívá, že by zisk mohla vykázat již v období červenec až září.

Mazda sází na hybridní vozy a modely s nízkými emisemi, protože poptávka po nich se v poslední době zvyšuje, hlavně v Japonsku. Mimo jiné k tomu přispívají vládní pobídky.

Mazda není jedinou japonskou automobilkou, která se potýká se ztrátami. V červených číslech se ocitly i Toyota a Nissan, napsaly agentury AP a Reuters.