Přechod klienta mezi bankami by měl být v některých případech jednodušší. Od pondělí totiž začal platit kodex České bankovní asociace (ČBA), který přechod mezi finančními ústavy upravuje. Zatím ke kodexu přistoupilo 12 bank, včetně největších hráčů na trhu České spořitelny, Komerční banky nebo ČSOB.

Kodex mobility klientů se týká běžných účtů v České republice. Banky zjednodušují fyzickým osobám změnu peněžního ústavu. Nově klientovi stačí pouze zajít do nové banky a ta zařídí převod účtu včetně příkazů z původní banky. Celý proces by měl trvat podle dokumentu maximálně 15 dnů.

"Standard jsme zpracovali na základě dokumentu, připraveného evropskými úvěrovými institucemi. Banky k němu přistupují dobrovolně, následně se však jeho dodržování pro ně stává závazným," uvedl náměstek výkonného ředitele ČBA Jan Matoušek.

Ke kodexu zatím přistoupilo 12 bank: Banco Popolare, Citibank, Česká spořitelna, Českomoravská záruční a rozvojová banka, Československá obchodní banka, HSBC Bank, J&T Banka, Komerční banka, PPF banka, UniCredit Bank, Volksbank CZ a Waldviertler Sparkasse von 1842.

Jak by měl vypadat přechod mezi bankami:

- Klientovi stačí navštívit banku, u které se rozhodl otevřít nový účet; pokud o to požádá, nová banka za něj sama vyřídí vše potřebné v jeho původním peněžním ústavu.

- Podkladem pro zahájení procedury je vyplnění a podepsání žádosti o změnu banky.

- Nová banka zašle té původní žádost o převod trvalých platebních dispozic, případně o zrušení účtu. Původní banka jí následně předá všechny potřebné údaje.

- Celý proces by měl trvat max. 15 pracovních dnů.

- Datum, k němuž se příkazy a inkasa v jednom peněžním ústavu zruší a v druhém nově zavedou, si však určí sám klient.

- Na konci celé akce zruší původní banka účet – samozřejmě pokud o to klient požádal a nebrání tomu žádné překážky (např. nedostatek prostředků na účtu či jiná forma nevyrovnaných závazků klienta).

 

(Kodex mobility klientů je k dispozici na stránkách ČBA www.czech-ba.cz)