Kvůli rostoucím zástupům lidí, kteří přišli o práci a nezvládají splácet hypotéku, sahají banky k stále razantnějším metodám vymáhání půjčených peněz. Spíše než na inkasní agentury začínají totiž spoléhat samy na sebe a pokud s nimi dlužník nekomunikuje, neváhají na něj podat insolvenční návrh. Neplatící klient se pak dostává do insolvenčního řízení, v němž uplatňují své pohledávky i ostatní jeho věřitelé.

"Návrhy na insolvenční řízení chceme kvůli nesplácení hypoték využívat mnohem aktivněji než dosud," říká v rozhovoru pro HN Jan Sadil, šéf Hypoteční banky, jedničky na trhu v poskytování hypoték.

Banka vytvořila zvláštní útvar, který se bude zabývat insolvenčními řízeními a žalobami. "Je to jedna z cest, jak se domoci našich práv, když se s klienty nebudeme moci domluvit," vysvětluje Sadil.

Návrh na konkurz berou banky až jako poslední instanci. "Saháme k němu jen v případech, že s námi klienti nekomunikují," říká Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank.

Podle neoficiálních vyjádření k němu banky přistupují po půl roce nesplácení. Předtím se banka snaží s dlužníkem domluvit na individuálním splácení.

Pro dlužníka je insolvenční řízení podané bankou v řadě případů schůdnější, než kdyby se dostal do agendy inkasní agentuře. Automaticky se ale ocitne v insolvenčním rejstříku, takže si pohledávky přihlásí i ostatní věřitelé.

Pokud má majetek nebo příjmy, jeho věřitelé mají nárok na 30 procent svých pohledávek. Po postupném zaplacení této sumy, které může trvat až pět let, je ale dlužník od svého závazku očištěn.

ctete-v-sredu-530.gif