Tuzemské banky zablokovaly tisícům klientů platební kartu nebo je to v příštích dnech čeká. Důvodem je reakce na varování z karetních center Visa a Eurocard/Mastercard o "španělském útoku na citlivé údaje o kreditních kartách zákazníků,".

Během středy postupně většina českých bank potvrdila blokaci od stovek až po tisíce platebních karet. Možný další výskyt banky dále identifikují a monitorují.

Rozsáhlý rozměr problému zasáhl také německé banky, kde banky stahují z obav kolem 100 tisíce karet. Lze postupně očekávat, že blokaci jako řešení před možným únikem dat zvolí i další banky v jiných zemích v Evropě.

Sdružení pro bankovní karty (SBK) k případu uvedlo, že k rozsáhlému úniku dat platebních karet došlo ve Španělsku v jarních a letních měsících. Ztráta dat vznikla podle sdružení u operátora, který zpracovává data z platebních terminálů nebo bankomatů. "Byly zaznamenány případy zneužití zcizených dat k výrobě padělků a k platbám u obchodníků v různých částech světa," uvedl výkonný ředitel SBK Viktor Kotlán.

Reálný rozsah ohrožení však zatím podle něj není dosud upřesněn. České i evropské banky situaci teprve vyhodnocují a z ochranných důvodů přistupují preventivní blokaci karet. "Finanční prostředky klientů nejsou v ohrožení," ubezpečuje sdružení.

Kdo hradí finanční ztrátu v případě úniku dat? Jak velký rozsah ohrožení může nastat? Hrozí podobný únik dat i jinde než ve Španělsku?

Na tyto a další otázky odpovídal František Jungr, předseda Sdružení pro bankovní karty ČR.

Prosím, omluvte časovou prodlevu při zobrazování vašich dotazů

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Míla
Platil jsme minulý týden Visa kartou ve Španělsku. Mám se proaktivně starat o zablokování své karty?
Určitě se nemusíte o nic starat, každá banka si řeši individuálně a případně klienty sama informuje. Unik dat proběhl v prvním pololetí letošního roku a tak transakce minulý týden nejsou nijak ohroženy.
František Jungr
Petra
Dobrý den, jak může dojít k takovému masivnímu úniku dat a nabourání do systému? Je to technická chyba nebo lidský faktor? děkuji
K úniku dat může dojít a důvody jsou různé. Může jít o technickou chybu, nabourání se do systému a lidské selhání. Samozřejmě se všechny banky snaží před útoky zvenčí i zevnitř maximálně chránit a takovým situacím předcházet. Vždy je na prvním místě klient, jeho bezpečnost a pohodlí.
František Jungr
Zdenda
Dobrý den, hrozí ještě nějaké nebezpečí ze zneužití odcizené karty, jestliže je účet včas zablokován nebo zrušen?
Pokud je platební karta blokována, tak již k ohrožení dojít nemůže. Proto je nutné blokaci u banky iniciovat co nejdříve. Není nutní rušit/blokovat bankovní účet, stačí blokovat kartu samotnou a následně kartu převydat a můžete kartu znovu bez problému používat.
František Jungr
Petr
Dobrý den, máte přehled, zda došlo k nejakému úniku peněz z kont českého klienta na základě jeho dovolené ve Španělsku? V rádiu mluvili o tom, že k tomu došlo prý jen v Německu.
Nejsou známy informace, že nějaké karty na českém trhu byly zneužity. Ale toto je samozřejmě interní infromace každé banky, pokud mluvím za naší banku UniCredit, tak k žádné škodě nedošlo, právě včasnou blokací a převydáním karet. Přesné informace o Německém trhu nemám, jen ty, které proběhly médii.
František Jungr
Klára
Zaráží mě jedna věc: k úniku dat došlo na přelomu jara a léta, banky byl varovány začátkem října, ale vše u nás vyplulo na povrch až nyní a to ještě (mám pocit) jen jako důsledek masivní blokace karet v Německu. Je to normální? Neukazuje to spíše na snahu bank vše tutlat, aby se o nich náhodou nemluvilo špatně a že mají nedostatečné zabezpeční?
O úniku dat byly banky informovány, jak správně píšete již na konci léta, ale vždy jde o individuální řešení každé banky. Některé banky přistoupily k blokaci již v dříve a jiné karty monitorují a vyhodnucují možná rizika a dělají případná opatření. Za vzniklé škody v takovýchto případech ručí banka, takže klient je v bezpečí. Banka v případě potřeby sama komunikuje přímo s držiteli ohrožených karet. V žádném případě nemají banky potřebu něco tajit nebo tutlat, ale není nutné šířit paniku.
František Jungr
Kristina
Dobry den, jsem jiz delsi dobu ve Spanelsku a jeste tu nejakou dobu pobudu. Ceskou kartou platim stale a proto by me zajimalo nasledujici: 1. pokud je karta zablokovana, je mozne ji opet odblokovat (jako pri ztrate) nebo je pak nutne zazadat o novou? pokud to druhe, je povinnosti banky zaslat kartu do zahranici nebo se bude opet absurdne vyzadovat 'vyzvednuti osobne na pobocce'? 2. musi banka klienty o blokaci informovat (pred ci pote?) nebo to proste udela a vy pak jen pri placeni zjistite, ze karta nefunguje? Nevim, zda je to relevantni, ale jsem klientkou Ceske sporitelny. Za odpoved Vam predem dekuji.
1. Kartu v takovýchto případech nelze blokovat pouze dočasně. Je nutné kartu převydat, aby měla nové číslo, platnost a další ochranné prvky. Nevím jak přesně řeší zasílání karet do zahraničí ČS, naše banka UniCredit karty do zahraničí zasílat umí a standardně za to účtujeme poplatek, nicméně v takovémto případě by karta byla zaslána zdarma. Jedná se vždy i dohodu klienta a jeho osobního bankéře. 2. Všechny banky se snaží klienta před blokací informovat, ale není vždy jednoduché/možné klienta zastihnout. Opět uvedu příklad z naší banky, snažíme se klienta nejdříve dovolat a následně posíláme dopis. Užívejte Španělského slunce a nebojte se platit kartou :) Možná by pro Vás bylo řešení mít pro případ nouze druhou kartu jako rezervu.
František Jungr
Jáchym
Pokud bych byl poškozený, mohu kromě zaplacení nákladů na výměnu karty požadovat i finanční kompenzaci za dočasnou nemožnost používání karty?
Banka se snaží samozřejmě maximálně omezovat klienta a eliminovat dopad na něj. Banky však nenesou odpovědnout za vzniklé náklady/kompenzaci za nepoužívání karty. Opět bych doporučil mít raději 2 karty (například debetní a kreditní) pro takovéto případy, abyste nebyl při potřebě používat kartu nijak omezen.
František Jungr
Lukáš Fintr
Dobrý den, případy úniků byly potrvrzeny v Německu, zřejmě v Británi a Česku. Máte přehled, které další evropské země jsou do celé kauzy zataženy? Funguje mezi nimi (i prostřednictvím vašeho sdružení) nějaká kommunikace a snaha řešit tento problém, nebo si alespoň vyměnit informace? Nebo si každý (banka, byť nadnárodní s pobočkami v různých zemích) jede na "vlastní triko"?
Tento případ se dotýká všech bank, jejichž klienti použili v inkriminované době ve Španělsku platební kartu u vybraného procesora (záleží též na způsobu použití a typu transakce). Banky spolupracuje primárně v rámci karetních asociací, které v takovýchto případech fungují jako "koordinátor" a zdroj informací. Samozřejmě, že větší banky v těchto případech mají výhodu, protože mohou navzájem v rámci finanční skupiny informace sdílet a hledat nejoptimálnější řešení s minimálním dopadem na klienta.
František Jungr
Petr
Jen prakticky dotaz, mluvci COSB vcera rikal ze banka nebude chtit po klientech spoluucast vyplyvajici z noveho zakona o platebnim styku. Osobne si myslim ze by ani nemohla, unik udaju je problem banky, karetni spol. a tretich firem. Jedna se teda o povinnost, ne o vztricny krok. Co vy na to?
V tomto případě bych únik dat nijak nespojoval s novým zákonem o platebním styku a spoluúčástí klienta. Bannky v takovýchto případech nesou plnou odpovědnost za klienta a tak tomu bylo i dříve. Není tedy nutné se nějak obávat karty používat, protože Vy jako držitel karty v takovýchto případech nenesete odpovědnost za vzniklé škody.
František Jungr
Martin
Zil jsem ve Spanelsku pul roku a pozival sve RB karty, ale banka tvrdi ze je to O.K. Mam zvazit zablokavani ze sve strany?
Kartu blokovat určitě nemusíte a nechte iniciativu na bance. Pokud by banka shledala Vaší kartu v ohrožení sama by Vás jistě kontaktovala. Jak jsme již psal v jiné odpovědi, odpovědnost nese banka. Určitě není na škodu si na konci měsíce projít podrobněji výpis z účtu resp. z karty, jestli je vše jak má být a v případě jakékoliv nesrovnalosti kontaktovat banku.
František Jungr
Martin
Dobrý den, kdy konečně banky zlikvidují embossované karty a karty s magnetickým pruhem a přejde se na výhradně čipové karty ? Současný stav kdy číslo karty je viditelné pouhým okem a zabezpečení v magnetickém pruhu je velmi slabé, považuji za technologický relikt.
Současným trendem na českém trhu je přechod na čipové karty (hybridní karty - magnetický proužek i čip) a to stejné probíhá i u platebních terminálů. Problémem ale zůstavá použití a případné zneužití karet v zahraničí, kde ještě nemusí migrace na čipové terminály být hotová a tak lze kartu zneužít přes magnetický proužek. Objevují se již první kartové produkty čistě čipové, ale tam právě držitel může narazit při cestování (např. USA, Canada, atd.) na omezenou akceptační síť. Určitě se tímto problémem banky a kartové asociace intenzivně zabývají a hledají vhodné řešení jak riziko zneužití snížit a nebo eliminovat, koneckonců jsou to jejich peníze, které v tomto případě jsou nenávratně ztraceny :)
František Jungr
Dalibor z Mělníka
Dobrý den Z trochu jiného soudku, jsem majitelem účtu, kde mám internetové bankovnictví. Operace v tomto internetovém bankovnictví jsou prováděny přes mobilní telefon [ tedy zasláním autorizačního kódu ] . Můžeme tedy říci že bez mého mobilního telefonu nelze žádné operace provádět. 1)Zajímalo by mně , zda při takovém nabouráním do banky , je možno prioritně atakovat zadání telefonního čísla [ změna na jiné ] na které je následně směrován autorizační kód. ? 2) zda pro používání internetového bankovnictví je bezpečnější používat operační systém Linux , či windows, nebo je to jedno ? Předem děkuji za odpověď Dalibor z Mělníka
To je opravdu z jiného soudku :) nerad bych zde odpovídal za kolegy, kteří se specializují na internetové bankovnictví. Takovéto případy nabourání do systéme jsou vysoce nepravděpodobné, ale doporučiji se v případě obavy dotázat přímo Vaší banku nebo se připojit k nějaké další diskusi na internetu na toto téma.
František Jungr
Karel
Když tak sleduji tuto a další podobné kauzy, není nakonec lepší platit v hotovosti?
Určitě NE!!! :) Není potřeba se obávat, stejně tak Vás na cestě do obchodu můžou okrást a Vaše hotovost je nenávratně pryč a nebo prostě stačí peníze ztratit. U karty jsou v tomto případě Vaše finance v bezpečí. K takovýmto případům dochází zřídka, ale vyloučit se bohužel nedají. Nicméně riziko v takovýchto případech nese banka a ne Vy jako v případě okradení čí ztráty. A jsou tu i další výhody, jako cestování bez nutnosti výměny peněz, cestovní pojištění vázané na kartu, finanční rezerva v případě karty kreditní a mnoho dalšího. Je jen na držiteli karet, aby si vybral produkt, který je pro něj ten optimální, případně si nechal poradit od své banky.
František Jungr