Ačkoliv daňové zákony neustále zužují prostor ve kterém jde "kouzlit“ s náklady, stále ještě existují legální možnosti, jak daňovou zátěž snížit nebo oddálit do doby, až budou daňové sazby nižší.

Tradičně se rovněž s koncem roku pojí snaha podnikatelů o snížení základu daně. I když přiznání k dani z příjmů dosažených v letošním roce budete podávat až v roce příštím, takzvanou daňovou optimalizaci však lze provádět jen do konce letošního roku. Způsobů existuje hned několik.

Existuje poměrně mnoho známých možností, jak snížit daňový základ. Některé můžete uplatňovat, ať už jste podnikatel, či jen zaměstnanec. Například vám pomlže náte-li penzijní připojištěnínebo soukromé životní pojištění. Zákon upravuje i možnosti u státem podporovaného životního pojištění.

Další možností je darování peněz či majetku. Podnikatelé si mohou od daňového základu odečíst také propagační a reklamní předměty. Řada  finančních institucí také na závěr roku v souvislosti s vánočními svátky omezuje provoz.

Na je třeba si dát pozor? Co lze ještě před koncem roku uvést do nákladů? Jak si snížit základ daně? A jak lze ušetřit při daňové povinnosti?

Na tyto a další otázky odpovídala Jaroslava Hanková, daňová konzultantka ze společnosti Apogeo Tax.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
rudastraka
Dobry den, sem osvc, vydaje uplatnuju pausalem (80%), mam dotaz k daneni na rok 2010. Je mozne, aby nova vlada po volbach v kvetnu 2010 zpetne zmenila daneni od zacatku roku 2010, tj. zvysila dane a snizila pausalne uznatelne vydaje? Letos se pausaly take menily zpetne. Mam vydane faktury se splatnosti az na rok 2010 a dalsi jeste pribydou, v pripade zvyseni dani a snizeni pausalu bych tak zaplatil vetsi dane i pojisteni. Mam byt v klidu, nebo se mam snazit aby mi faktury zaplatili jeste v roce 2009?? Je mozne aby nova vlada zmenila danovy system se zpetnou splatnosti tak, ze to bude v neprospech danoveho poplatnika?
Retroaktivita novel zákonů není v našem právním řádu možná. Máte ale pravdu, že ustanovení některých novel daňových zákonů, které letos vstoupily v účinnost, je možné dle přechodných ustanovení použít již pro celé zdaňovací období 2009. Není ovšem možné, aby byla přijata novela daňového zákona, která by se zpětnou působností daňový subjekt nějakým způsobem znevýhodnila, takže, i když se letos měnily výdajové paušály, bylo to ve prospěch poplatníka.
Jaroslava Hanková
pemat
Dobry den, lze nejak jednoduse popsat, kolik by mela cinit dan s nasledujiciho prikladu: akcie XXX nakup 20000,- prodej(drive,jak 6 mes)za 19250 YYY nakup 35000,- prodej(drive,jak 6 mes)za 42000 poplatky 800,- z obchodu
Z uvedeného není jasné, zda se jedná o fyzickou či právnickou osobu. Pokud jde o fyzickou osobu, zda jsou akcie zařazeny do obchodního majetku či nikoliv. U fyzické osoby, která nemá zařazeny cenné papíry do obchodního majetku, lze kompenzovat zisky a ztráty z prodeje takovýchto cenných papírů. Kromě nabývací ceny akcie lze uplatnit i výdaje související s uskutečněním prodeje a platby za obchodování na trhu s cennými papíry při pořízení cenných papírů. Pokud by se jednalo o fyzickou osobu, která má akcii v obchodním majetku nebo právnickou osobu lze obecně říci, že a) pokud jde o akcii, kde měl její původní majitel podstatný nebo rozhodující vliv na společnosti (nad 20%), ztráta z prodeje akcie je daňově neuznatelná a daňově uznatelným nákladem při prodeji je nabývací cena akcie a b) pokud jde o akcii, kde bylo vlastněno méně než 20% společnosti, ztráta z prodeje akcie je daňově uznatelná, daňově uznatelným nákladem je hodnota akci při prodeji zachycená v účetnictví.
Jaroslava Hanková
Jiří
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, zda musím podat daňové přiznání, pokud jsem zaměstnán a současně jsem udělal cca. menších 8 obchodů na akciových trzích v "daňovém testu". Moje transakce jsou ztráty vůči ziskům a konečná hodnota záporná. Nemám tedy z akcií žádnou daň. Děkuji
Pro úplnou a správnou odpověď na Vaši otázku bychom potřebovali více údajů. Obecně platí, že daňové přiznání podává každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů přesáhly za kalendářní rok částku 15.000,- Kč a zároveň se nejednalo o příjmy osvobozené nebo o příjmy, ze kterých je daň vybírána srážkou. Daňové přiznání musí podat také poplatník s příjmy dle § 7 až 10 zákona o daních z příjmů, pokud tyto příjmy přesáhly částku 6.000,- Kč.
Jaroslava Hanková
Jirka Doluba
Mohu jako OSVČ získat paušál na dopravu, když jde o mé vlastní auto, které sice používám k podnikatelským účelům, ale nemám ho v tomto smyslu v účetnictví vedeno? Kolik si mohu do paušálu uplatnit?
Paušál si můžete uplatnit u vlastního dopravního prostředku bez ohledu na to, zda je zahrnut v obchodním majetku či nikoliv. Paušál lze uplatnit dokonce i na vozidla, která jsou v nájmu. Částka, kterou si za splnění dalších podmínek můžete uplatnit je 5.000,- Kč za každý kalendářní měsíc, po který jste vozidlo používal k podnikání. V případě, že vůz používáte k podnikání pouze zčásti, můžete si uplatnit pouze 80% paušálu, tj. 4.000,- Kč. V takovém případě musíte krátit obdobně i další související náklady.
Jaroslava Hanková
Karel
Dobrý den, vím, že se nějak měnily podmínky pro uplatnění odpisů. Co vše mohu nově odpesta jako OSVČ v oboru finanční poradce / účetnictví?
Podmínky pro uplatnění odpisů se všeobecně nijak nezměnily. Nově byly zavedeny mimořádné odpisy hmotného majetku zařazeného v 1. nebo 2. odpisové skupině. Podmínkou pro uplatnění mimořádných odpisů je ta, že odpisovaný majetek byl uveden do užívání v období od 1. ledna 2009 do 30. června 2010. Mimořádné odpisy zkracují dobu odpisování majetku v 1. odpisové skupině ze tří let na 12 měsíců a v případě 2. odpisové skupiny z pěti let na 24 měsíců, přičemž zákon stanoví jakou část vstupní ceny lze za jednotlivá období uplatnit. Je pak už na poplatníkovi, zda se rozhodne pro mimořádné odpisy, či zvolí raději zrychlené nebo standardní odpisování. Zvolený způsob odpisování však nelze později již měnit. Vzhledem ke konstrukci výpočtu mimořádných odpisů, nemusí být tyto odpisy vždy pro poplatníka nejvýhodnější.
Jaroslava Hanková
Lukáš
Dobrý den, chci se zeptat, jak dát odměnu přítelkyni(žijeme ve společné domácnosti) jako práci za plnění dat v e-shopu. Pobírá rodičovský příspěvek ve výši cca 7600kč. Děkuji za váš drahý čas a za odpověď.
Váš dotaz spadá spíše než do daňové problematiky do oblasti sociálních věcí a pracovněprávních vztahů. Ve vašem případě doporučujeme uzavřít dohodu o provedení práce. Z této odměny nemusíte odvádět sociální ani zdravotní pojištění, mzda do výše 5.000,- Kč je zdaněna 15% srážkovou daní. Doba trvání smlouvy je ovšem omezena na 150 hodin práce u jednoho zaměstnavatele.
Jaroslava Hanková
Aneta
Dobrý den, vlastním byt, který pronajímám. Chtěla bych se vás zeptat, zda mohu jako náklady uplatnit úroky z hypotéky. Nejsem podnikatel. Děkuji.
Úroky z hypotéky si můžete uplatnit oproti příjmům z pronájmu dle § 9 zákona o daních z příjmů za podmínky, že uplatňujete výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů. Pokud byste si uplatňovala výdaje paušálem (u příjmů z pronájmu je výše paušálu 30 %), pak si tyto úroky uplatnit nemůžete. Vzhledem k tomu, že byt nepoužíváte k vlastnímu bydlení, nemůžete si zaplacené úroky uplatňovat jako nezdanitelnou část základu daně, čili nelze tyto náklady uplatnit v daňovém přiznání dvakrát.
Jaroslava Hanková