Chystané změny

30 let je průměrné stáří českých osobních vlaků. České dráhy chtějí průměr snížit na 15 let, což má trvat 7 roků

nejméně 10 miliard korun půjde do roku 2015 na obnovu vlaků

v roce 2003 šla do obnovy vlaků 1 miliarda korun, letos je to již 4,5 miliardy korun

České dráhy vydaly emisi dluhopisů v objemu dvě miliardy Kč, ty půjdou zejména na nákup nových a modernizaci železničních vozů. Podle ČD dluhopisy ponesou roční úrokový výnos ve výši 5 procent a budou splatné 14. prosince 2012. Hlavním manažerem emise  byla ČSOB. Právním poradcem Českých drah byla společnost White&Case.

"Dluhopisy nejsou kotované ani obchodovatelné na žádném regulovaném trhu a byly upsány domácími investory," uvedl Petr Štáhlavský, mluvčí ČD. Do budoucna České dráhy plánují získat ratingové hodnocení od mezinárodních ratingových agentur a vstoupit i na mezinárodní kapitálové trhy.

Emisi koncem listopadu schválila Česká národní banka, což byla nutná podmínka k vydání dluhopisů. Naopak ministerstvo financí, které dráhy požádaly o stanovisko, jednoznačný souhlas nevyslovilo a vyžádalo si další dokumenty. "Naši experti to zkoumají," řekl ČTK mluvčí MF Ondřej Jakob. Souhlas ministerstva však není podle drah pro uvedení papírů na trh nutný.

"Prostředky získané prostřednictvím emitovaných dluhopisů budou využity k financování investičního programu Českých drah, především k nákupu moderních železničních vozidel využívaných v rámci služby ve veřejném zájmu, na které společnost uzavírá dlouhodobé smlouvy se státem a kraji," doplnil mluvčí.

Ty nedávno vyvolaly pozornost médií poté, co ČD uzavřely desetileté smlouvy se státem a kraji.

Staré vozy pryč

Již v září dráhy oznámily, že zahajují obří obměnu vlaků, která nemá v novodobé české historii obdoby. Od příštího roku chce dát každý rok na obnovu až osm miliard korun. "Chceme za příštích sedm let snížit průměrné stáří vlaků ze současných třiceti na patnáct let," prohlásil generální ředitel ČD Petr Žaluda. Dráhy mají asi čtyři tisíce vagonů.

Obnova vlaků až dosud vázla. V devadesátých letech se zastavila, od roku 2003, kdy na ni šla miliarda korun, se ale částka postupně zvyšuje. Letos to bude zhruba 4,5 miliardy korun.

Vloni byla částka podobná. Díky ní zmizely třeba 40 let staré pantografy z okolí Prahy. Letos chtějí dráhy za peníze pořídit například 100 ojetých vagonů pro dálkovou dopravu, nakoupit nové "motoráky" či příměstské vozy City Elefant.

Osobními vlaky Českých drah, a.s., cestovalo v  roce 2008 přes 175 milionů cestujících.