Maloobchodní tržby v USA v prosinci meziměsíčně nečekaně klesly o 0,3 procenta. Spotřebitelé v hlavním nákupním období před Vánocemi utráceli méně za automobily a řadu dalšího zboží. Ve srovnání s prosincem 2008 však byly tržby vyšší o 5,4 procenta. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek zveřejnilo americké ministerstvo obchodu. Za celý loňský rok se obrat maloobchodů snížil o 6,2 procenta, což byl nejvyšší pokles od roku 1992.

Analytici dotazovaní agenturou Reuters očekávali naopak meziměsíční zvýšení tržeb o půl procenta. Pokles zaznamenaly tržby poprvé za tři měsíce. V listopadu naopak podle revidovaných údajů stouply o 1,8 procenta. Zpráva zvyšuje obavy o udržení oživení americké ekonomiky.

Do překvapivého poklesu promlouvají zejména nenaplněná očekávání ohledně vánoční nákupní sezóny, na což už ukázala několikerá negativní překvapení v podobě tržeb významných prodejců potravin, oblečení a dalšího retailu.

Za celý rok obrat maloobchodů klesl podruhé v historii měření a je nejvyšší za dobu, kdy se tento údaj sleduje. Poprvé se celoroční tržby maloobchodů snížily v roce 2008, a to o půl procenta.

Prodej motorových vozidel se v posledním měsíci loňského roku snížil o 0,8 procenta. Tržby obchodů s elektronikou a domácími spotřebiči klesly o 2,6 procenta. Obrat specializovaných obchodů s oděvy se snížil o 0,6 procenta a obchodů se smíšeným zbožím, kam se řadí velké obchodní řetězce typu Wal-Mart, klesly o 0,8 procenta.

Bez zahrnutí automobilů a automobilových součástek byly tržby nižší o 0,2 procenta, což byl nejvyšší pokles od července. Jádrové tržby, které nezahrnují prodej automobilů, pohonných hmot a stavebních materiálů, klesly o 0,3 procenta. V listopadu se naopak zvýšily o 0,9 procenta, napsaly agentury AP a Reuters.

Zpráva o poklesu tržeb je překvapením, protože přední velké maloobchodní společnosti v minulých týdnech uváděly, že jejich předvánoční prodej byl lepší, než se čekalo. Pokles tržeb může být hrozbou pro ekonomický růst, protože výdaje spotřebitelů se na celkové ekonomické aktivitě země podílejí zhruba 70 procenty a podle analytiků pokud nebudou spotřebitelé utrácet, mohla by ekonomika opět klesat.

Spotřebitele podle ekonomů nutí šetřit i vysoká nezaměstnanost, která nyní činí deset procent a v nejbližší době se její pokles nečeká. Od počátku krize v ekonomice zaniklo 7,2 milionu pracovních míst.