Dluhy domácností

1,124

bilionu korun dosáhly ke konci října veškeré dluhy domácností u bank a ostatních finančních institucí. Meziročně se tak zvýšily o více než 25 miliard korun.

726,9

miliardy korun dluží Češi na hypotékách a dalších úvěrech na bydlení. Meziročně tyto půjčky narostly skoro o 50 miliard korun.

267

miliard dlužili k 31. říjnu Češi na půjčkách, které si vzali na nákupy. Meziročně jde o pokles zhruba o 25 miliard. Za úbytkem je pokles úvěrů nebankovních firem.

Po dvou letech půstu banky oživily silné reklamy na vánoční půjčky. Od loňska a hlavně letos totiž trpí odlivem zájmu mnoha Čechů, zpřísněnými podmínkami finačních ústavů navíc prochází méně lidí.

Zatímco letos ke konci října banky měly na nových spotřebitelských půjčkách napůjčováno zhruba 40 miliard korun, ve stejném období vloni to bylo skoro o 16 miliard víc a v roce 2008 téměř o 25 miliard korun víc. Kvůli strachu o práci lidé dali mnohá svá přání k ledu a úvěr si rozmýšlejí více než dřív.

Bankám tak nyní ani nic moc jiného nezbývá. Současná smršť reklam na půjčky je navíc dokladem, že bankám otrnulo a snaží se využít situaci.

"Lidé, kteří se v tuto dobu vloni báli o práci, dospěli k závěru, že už nejsou ohroženi. Cítíme větší poptávku než před rokem, a chceme si z ní urvat co nejvíc," potvrzuje Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank, která na nově uzavřených půjčkách do konce roku slibuje nižší úrok a vrátit čtvrtinu jedné měsíční splátky úvěru po roce řádného splácení.

"Na spotřebitelské úvěry máme reklamu po hodně dlouhé době. Znovu se ukazuje, jak hodně to zabírá," říká Kofroň.

Konkurence v půjčkách tak zesiluje. Podobné reklamy mají i další banky, například Komerční banka nebo ČSOB, velkou reklamu dává teď kreditním kartám Česká spořitelna. Nabídku na různé slevy a benefity inzerují i splátkové firmy. Půjčky podle statistky ČNB totiž ještě víc nejdou finančním institucím, jako jsou leasingové a splátkové firmy.

Celkové portfolio těchto úvěrů se meziročně propadlo o více než 40 procent, a tak i nebankovní firmy jdou vstříc klientům novými nabídkami. Home Credit, který například od dubna získal nový byznys v Tescu a zajišťuje pro něj prodej na splátky, hotovostní půjčky i platební karty, nově rozjel i půjčky přes internet.

"Situace se na poli spotřebitelských úvěrů začíná obracet. Ve 3. čtvrtletí jsme půjčili zhruba o 22 procent víc než ve stejném období vloni a obchodníci hlásí mírně optimističtější náladu a ochotu lidí nakupovat," říká Erich Čomor, šéf Home Creditu.

Pro banky jsou právě spotřebitelské půjčky stále jednou z nejvýdělečnějších činností. Díky vysokým úrokům a dalším poplatkům finanční ústavy udržují RPSN - roční procentní sazbu nákladů, kterou klient zaplatí na úrocích a různých poplatcích, stále na vysoké úrovni přes 15 procent.

A to přesto, že sazba ČNB je na historicky nejnižší úrovni. Roste však suma půjček, které lidé nesplácejí, jenže jejich celkový podíl je nižší, než se čekalo. Jak potvrdily tento týden zveřejněné zátěžové testy ČNB, tyto ztráty banky bez problémů pokrývají ze svých marží. Banky se tak bojí půjčovat méně. "Na skutečný vliv kampaní musíme počkat. Laťka bank na klienty je totiž stále vyšší než před krizí," říká Petr Kříž, partner ve společnosti PwC Audit.



 

Více o půjčkách čtěte již v pondělí ve zvláštní příloze HN