Loňské zvýšení spotřební daně u pohonných hmot o korunu na litr bylo chybné rozhodnutí. V pořadu Otázky Václava Moravce to řekl bývalý ministr financí Eduard Janota, podle kterého se na tomto řešení tehdy dohodly politické strany.

Česko se kvůli růstu spotřební daně podle údajů sdružení Česmad dostalo mezi pět zemí s nejdražší naftou v Evropě a silniční dopravci začali více tankovat v cizině. Český státní rozpočet tak prý loni kvůli zvýšení daně přišel o šest až osm miliard korun.

"Považuji to (zvýšení spotřební daně u pohonných hmot) za chybu," uvedl Janota. Připomněl, že jako ministr financí navrhoval v rámci první verze úsporného balíčku zvýšení spodní sazby DPH o dvě procenta. "Neuvažoval jsem s tím, že bych zvýšil sazbu spotřební daně na pohonné hmoty a snad ani ne na cigarety. Největší politické strany se tehdy dohodly a já jsem pak koncept akceptoval," podotkl Janota.

Se snížením vyčkat

Podle Janoty nyní nelze spotřební daň na naftu ihned snížit a je nutné měsíc či dva vyčkat, jak se vyvine situace v okolních zemích i na mezinárodním trhu s ropou. "V každém případě bych se snažil kontury rozpočtu držet tak, jak v tom globále byly nastaveny. Hledal bych možnosti, kde by se daly najít protipoložky ať již na straně jiných příjmů, tak zejména na straně výdajů," řekl.

Přestože dopravní výkony v dopravě loni rostly o více než pět procent, objem tankovaných pohonných hmot u tuzemských čerpadel se podle Česmadu snížil. Od tankování v Česku upustila nejen tranzitující vozidla, ale v zahraničí prý nakupují pohonné hmoty i české kamiony.

O snížení spotřební daně z nafty o 2,40 koruny na litr dlouhodobě usilují Věci veřejné. Slibují si od toho snížení ceny, vyšší prodej, a tedy i vyšší příjmy státního rozpočtu. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ale s tím nesouhlasí. Jediná možnost, jak o této věci připustit jednání, je podle něho to, že by VV upustily od svého požadavku na sníženou DPH u některých druhů potravin.

Podle dřívějšího vyjádření ministerstva financí by sazba musela klesnout přinejmenším o 2,50 Kč na litr, aby se Česko dostalo do konkurenční pozice vůči Rakousku a Polsku. Výsledkem by ovšem byla ztráta pro státní rozpočet. Resort navíc sází na to, že okolní země své sazby daně zvednou.