Internetový útok na spořitelnu


Podvodníci lákali z lidí přístupová hesla k účtům
Podle banky nikdo o peníze nepřišel
Internetových podvodů přibývá

Tisíce klientů České spořitelny včera zažily první velký útok internetových podvodníků. Ti se pomocí e-mailové zprávy snažili získat přístupová hesla k jejich účtům. Falešná zpráva vyzývala k pořízení nového zabezpečení internetového bankovnictví.
"Někteří klienti na e-mail bohužel reagovali, jejich počet ale neznáme," řekla Kristina Havligerová z tiskového odboru České spořitelny. Žádné peníze z účtů podle ní ale neoprávněně odčerpány nebyly. Banka na svých internetových stránkách vyvěsila upozornění na podvodný e-mail a doporučuje lidem, kteří na něj zareagovali, aby si nechali zablokovat účet.
"Podvodníci si při plošně rozesílaných e-mailech spořitelnu nevybrali náhodou. Spořitelna má nejvíce klientů, a tím je i největší šance, že některé z nich osloví," říká Ivana Picková ze Sdružení ochrany spotřebitelů.
V e-mailu se podvodníci pomocí kopie elektronického formuláře s logem České spořitelny snažili z klientů vylákat jejich číslo a přihlašovací heslo k internetovému či telefonickému bankovnictví. Zkopírovaná přihlašovací stránka spořitelny ovšem pocházela z několika zahraničních internetových adres, například z Indie nebo Singapuru.
Podvodníci e-mailové adresy zřejmě nakoupili u některé z mnoha internetových komunit, které se zabývají shromažďováním a prodejem osobních údajů uživatelů internetu. Skutečnost, že nešlo o vykradení databáze spořitelny, prokazuje i to, že falešný e-mail dostali i klienti jiných bank.
Zpráva byla napsána špatnou češtinou. "Je zřejmé, že to nepsal úplný češtinář, ale jinak si s tím mailem autoři hodně pohráli," říká Pavel Doležal z internetové společnosti Ataxo.
"Falešná stránka spořitelny měla všechny náležitosti, které měla mít a méně zdatného uživatele to mohlo lehce zmást," dodává Doležal.
Podle odborníků by lidé měli vědět, že banky podobné e-mailové výzvy k ověření zabezpečení účtu či platební karty vůbec nerozesílají.
Počítačový útok na spořitelnu není prvním svého druhu v Česku. Před Českou spořitelnou měly nedávno problémy i Citibank nebo Komerční banka. U té podvodníci přístupová hesla získali pomocí speciálních programů, které si klienti nevědomky stáhli do svých počítačů.
Klientům Citibank zase dorazil falešný mail, který oznamoval, že na jejich účet přibylo několik tisíc korun. Zároveň žádal jako potvrzení transakce zadání bezpečnostních hesel na falešné internetové stránce banky. V tomto případě jde o způsob vylákání citlivých údajů nazývaný phishing.
Útok na internetové bankovnictví České spořitelny vyšetřuje ve spolupráci s bankou policie. Nyní radí těm, kteří na podvodný mail reagovali, aby si nechali zablokovat účet.
Obliba internetového bankovnictví v Česku v poslední době roste. Například právě klienti České spořitelny za tři čtvrtletí letošního roku provedli přes internet přes třináct miliónů transakcí, což je o 67 procent víc než loni. Internetbanking využívá 82 procent ze tří miliónů klientů banky.