Česká spořitelna začíná ve své pobočkové síti testovat novinky, které konkurenční banky ještě nemají nebo v Česku stále nejsou masovou záležitostí.

Před týdnem otevřel finanční dům v nákupním centru v Čestlicích pobočku, kde si lidé mohou otevřít účet, vyřídit půjčku a další bankovní služby, ale kromě bankomatu v ní nejsou hotové peníze.

Tento týden začne v pobočce spořitelny ve Štefánikově ulici na pražském Smíchově fungovat první samoobslužná zóna. V té bude možné se pomocí terminálu spojit s internetovým bankovnictvím, bude tu i telefonní linka do call centra. Prvně v Česku se v ní také představí bankomat na ukládání peněz, které se na účty klienta připíší online. Do samoobslužné zóny bude přitom vstup možný kdykoliv - i po zavření pobočky.

Víme, jak bude bankomat i pro vklad hotovosti fungovat

Návod na použití bankomatu České spořitelny, který přijímá bankovky
Pro přečtení návodu klikněte na obrázek

Otevřeno bude do 21 hodin

Na podzim pak tato největší tuzemská banka pro drobné klienty, která má přes 600 poboček, vede sporožirové účty 2,9 milionu klientů a celkem jejích služeb využívá přes tři miliony lidí, začne v pražské pobočce Na Příkopech fungovat sedm dní v týdnu do 21 hodin večer. Tak zatím neprodloužily otevírací dobu ani pobočky v hypermarketech.

"Jde o nové pilotní projekty. Necháme na klientech, aby si je během pár měsíců vyzkoušeli, a když se jim budou líbit, začneme je využívat na dalších vytypovaných pobočkách," říká Tomáš Vaníček, šéf pobočkové sítě v Praze a několika českých regionech. Například požadavek mít v centru Prahy otevřeno i večer vzešel podle něj z průzkumu mezi klienty. Chtějí mít po ruce pobočku, kde by si mohli vyřídit věci v klidu po práci.

Novinky jsou součástí projektu, který má zvýšit efektivnost poboček spořitelny. Banka s největším počtem obchodních míst v Česku plánuje z této své přednosti víc vytěžit pro finanční poradenství a prodej různých investičních produktů. Podmínkou ale je, že si jednoduché transakce bude víc klientů dělat samo, a bankéři na přepážkách se budou moci víc věnovat složitějším službám.

"Máme relativně hodně poboček, ale někomu může stačit, že si v ní vyřídí finanční záležitosti, které nesouvisí s hotovostí. V dosahu klasických poboček by bezhotovostní pobočky mohly vzniknout. Pro výběr menší hotovosti v nich budou bankomaty. A časem bychom je vybavili bankomaty na přijímání peněz," říká Vaníček.

Celkem by mohly v síti spořitelny podle něj vzniknout desítky bezhotovostních poboček.

Čekací doba pod 7 minut

Častou stížností klientů, kteří přijdou na pobočky, je dlouhá čekací doba. Podle Vaníčka ale vyvolávací systém ukázal, že délka čekací doby je v drtivé době pod sedm minut. "Fronty jsou jen na některých pobočkách a jen v některých dnech. A pak jsme také zjistili, že není tak úplná přímá souvislost s délkou čekací doby a se spokojeností klienta. Máme pobočku na Moravě, kde jsou klienti dost nespokojení, přestože tam je čekací doba pod pět minut. Zatímco víme, že na jedné menší pražské pobočce se čeká déle, avšak klienti jsou spokojení," dodává.

V některých pobočkách začala již spořitelna zveřejňovat, kolik klientů je ještě před pořadovým číslem, které si konkrétní klient vytáhl. "Kromě toho na některých pobočkách začneme na velkoplošných obrazovkách zveřejňovat grafy návštěvnosti během týdne, aby si zákazník mohl vybrat den, kdy je volněji," dodává Vaníček.

Zpříjemnit dobu na pobočce má také zákazníkům drobné občerstvení, časopisy nebo počítačové hry v dětských koutcích. "Chystáme i edukativní filmy typu jak správně používat kreditní kartu nebo bezpečně zacházet s internetovým bankovnictvím. Když se to osvědčí, půjdeme s vyvolávacím zařízením a obrazovkami i do dalších poboček," uzavírá šéf poloviny poboček ČS..

Samoobslužné zóny po vzoru zahraničí

Ještě ve větším měřítku plánuje ČS samoobslužné zóny. "Chtěli bychom je zřídit všude, kde nám to prostor dovolí. Při jejich rozbíhání počítáme, že klientům, kteří mají strach z online bankovnictví, ho bankéři z poboček pomůžou překonat," dodal Vaníček.

Bezhotovostní pobočky má v Česku z velkých bank zatím Komerční banka, z menších Volksbank v Kauflandech. Bankomaty na vkládání hotovosti rozšiřuje na pobočkách UniCredit Bank, peníze se ale na účtě objeví až další den. V cizině jsou bezhotovostní pobočky a samoobslužné zóny již běžné.

Co nového chystá Česká spořitlena