Paušálně pět tisíc korun měsíčně za auto si budou moci podnikatelé zahrnout do nákladů a nebudou přitom muset vést knihu jízd. Tato výhoda má platit nejvýše pro tři firemní vozy. Tak zní pozměňovací návrh zákona o daních z příjmů, který nyní parlament projednává ve druhém čtení.

Knihu jízd přitom loni sami podnikatelé v anketě vyhlašované HN vyhodnotili jako jednu z pěti největších absurdit, které jim ztěžují život.

 "Je předmětem velké kritiky. Spočítali jsme, kolik času evidence v knize jízd zabere, kolik stojí hodina práce a kolik lidí v celé zemi to dělá. Vyšla nám suma 850 milionů korun ročně," řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Říman, který zrušení knihy jízd inicioval. Návrh je podle ministra jedním z kroků, které mají v současné krizi pomoci především živnostníkům a malým firmám.

"I krize může být prospěšná, dají se totiž prosadit záměry, ke kterým není jindy chuť," dodal ministr s tím, že se zrušením knihy jízd většina poslanců souhlasí. Novelu zákona čeká ještě třetí čtení, projednání v Senátu a podpis prezidenta. Podle Římana by zákon mohl začít platit v červnu.

Malé firmy chtějí víc

"Uměli bychom si představit spravedlivější systém, ministrův návrh je jen částečným řešením, ale díky alespoň za něj," řekl předseda Unie malých a středních podniků David Šeich.

Unie podle něho porovnávala způsoby evidence a účtování jízd podnikových aut v západoevropských zemích, kde se používají buď paušály nebo evidence prostřednictvím satelitní navigace GPS. Náklady podle ujetých kilometrů se počítají automaticky a například v Německu je firmy musí při finančních kontrolách dokládat jen tehdy, jsou-li tyto náklady extrémně vysoké.

Podle Šeicha by pro Česko bylo nejvhodnější hradit výdaje za provoz všech aut určitým procentem z daňového základu. Tuto částku by podnikatel zahrnul do nákladů. "Kdo vydělá deset milionů, jezdí asi víc než ten, kdo vydělá milion, stejné procento by proto bylo spravedlivé," řekl.

Dosud nejsou v Česku paušály povoleny. Podle metodického pokynu ministerstva financí musí podnikatelé dokládat skutečné náklady provozu vozidel. K tomu se používají papírové knihy jízd, kde je uvedeno kdy, odkud, kam a proč auto jelo. Podle ujeté vzdálenosti a kubatury vozu se pak do nákladů firmy účtují částky od čtyř do osmi korun za kilometr jízdy.

Na změně půjde vydělat

Návrh ministra Římana, tedy paušál pět tisíc korun, se vyplatí živnostníkovi, který s litrovou fabií ujede měsíčně nejvíce 1250 kilometrů nebo s třílitrovým mercedesem polovinu této vzdálenosti.

Pokud má firma deset aut, paušál uplatní jen u tří. Pro dalších sedm musí knihy jízd vést jako dosud.

"Kniha jízd je byrokracie, málokde se píše okamžitě, většinou se dopisuje postupně. Její zrušení sice není příliš významné, ale jde hlavně o úlevu od zbytečné administrativní zátěže, a to je dobře," řekl Jiří Grund, předseda Asociace exportérů.

Omezení paušálu na tři auta je podle Římana pojistkou proti tomu, aby se výhoda zneužívala. Přesto řemeslník, který má jedno auto, může v bazaru za dvacet tisíc koupit dvě ojetiny a za tři auta si dá do nákladů ročně 180 tisíc.

"Podle selského rozumu to tak vypadá, my to ale tvrdit nemůžeme, zatím na to děláme podrobnou analýzu," řekl Šeich.

Vedle zrušení knihy jízd ministr Říman připravuje administrativní zjednodušení pro podnikatele v dalších deseti zákonech.