Provozní zisk německé automobilky Volkswagen se v prvním čtvrtletí letošního roku snížil o 76 procent na 312 milionů eur (8,4 miliardy Kč). Oznámila to dnes firma, jejíž součástí je rovněž česká Škoda Auto.

Bez zahrnutí jednorázového příjmu z prodeje brazilské divize by se Volkswagen dokonce propadl do provozní ztráty. Výsledky za první čtvrtletí totiž zahrnují mimořádný příjem 600 milionů eur z prodeje brazilské divize těžkých nákladních automobilů strategickému partnerovi MAN, píše agentura Reuters.

Společnost rovněž potvrdila, že počítá s poklesem zisku také v celém letošním roce. "Vzhledem k mimořádně slabým obchodům v prvních třech měsících roku 2009 nadále očekáváme, že zisky nedosáhnou úrovně z předchozího roku," uvedla firma.

Čistý zisk automobilky podle agentury Bloomberg dosáhl výše 243 milionů eur, trh přitom počítal s čistým ziskem 419,5 milionu eur. Ve stejném období loni VW dosáhl zisku 929 milionů eur, propad je důsledkem negativních dopadů recese na prodeje vozů značek skupiny.

Jedinou dobrou zprávou z výsledků byly tržby, které za první tři měsíce dosáhly 24 miliardy eur, zatímco trh čekal 23,7 mld. eur.

Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Většinovým akcionářem podniku je německý producent luxusních vozů Porsche, který začátkem letošního roku zvýšil svůj podíl ve Volkswagenu na 50,8 procenta. Jeho cílem je získat ve VW v dohledné době 75 procent.

Malý Up! budou Němci montovat na Slovensku

Německý koncern ve středu také oznámil, že bude vyrábět nový městský rodinný automobil ve svém bratislavském závodě. Koncern v tiskovém prohlášení potvrdil , že hodlá do výroby vozidla investovat celkem 308 milionů eur (zhruba 8,3 miliardy Kč).

První auta nové modelové rodiny mají sjet z bratislavských výrobních pásů v roce 2011 a mají být vyvážena do celého světa. Budou vyráběna ve tří- i pětidveřových provedeních, a to pod značkami Volkswagen, Seat a Škoda. Díky výrobě nového modelu má být ve slovenské metropoli zajištěno kolem 1500 pracovních míst.

Dosud se o umístění investice pouze spekulovalo. I když byla Bratislava nejvážnějším uchazečem, hovořilo se také o možné výrobě nových aut ve Vrchlabí, kde má svůj závod dceřiná firma Volkswagenu Škoda Auto, nebo v koncernových závodech v Indii či Rusku. Za investici se v březnu v sídle koncernu ve Wolfsburgu přimlouval i slovenský premiér Robert Fico. Slovenská vláda rovněž automobilce slíbila podporu pro investici.

"Náš tým u Volkswagenu na Slovensku je optimálně připraven na požadovanou flexibilitu k výrobě nové New Small Family," prohlásil šéf koncernu Martin Winterkorn a zdůraznil, že už dnes se v Bratislavě "pod jednou střechou" úspěšně vyrábí automobily čtyř značek.

Automobily nové modelové řady s pracovním označením New Small Family mají být založeny na koncepci řady Volkswagen up!. Prototypy automobilů, které navážou na výrobu modelu Lupo, byly představeny na frankfurtském autosalonu už v roce 2007. Vozítka mají mít spotřebu do 3,5 litru na 100 kilometrů.