Rozkolísanost finančních trhů se projevila i na trhu s uměním. Kvůli nejistotě a obavám o tradiční investiční instrumenty letos aukční síně zaznamenávají stoupající zájem o umění, přičemž je znát, že umělecké předměty patří k investičním cílům.

Rok 2008 byl v tomto směru naprosto převratný, potvrzují to také výsledky nedávných aukcí. Například aukční dům Dorotheum během své zářiové aukce zažil nejlepší výsledek za svoji historii - obrat 34 milionů korun).

Čtěte také:

Zajímavé je sledovat stoupající oblibu českého moderního umění mezi nakupujícími. Těmi už také nejsou jen nadšení sběratelé, ale i obchodníci, kteří umění vnímají jako oblast, jež jim přinese optimální zisk.

Na dotazy čtenářů odpovídala ředitelka aukční síně Dorotheum Mária Gálová.

maria-galova-dorotheum-150x200.jpgMária Gálová  je ředitelkou společnosti Dorotheum, největšího aukčního domu v ČR s uměleckými předměty a starožitnostmi. Narodila se v Košicích, kde později vystudovala přírodní vědy na tamní univerzitě.
Po přestěhování do Prahy nastoupila do Správy Pražského hradu, kde působila jako ředitelka programového odboru. Pod jejím vedením probíhaly výstavní, hudební a divadelní aktivity Hradu, tedy například festival Struny podzimu či Letní Shakespearovské slavnosti.
Za svůj největší manažerský úspěch považuje rozsáhlý projekt Deset století architektury.

 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jáchym
Dobrý den, o co je největší zájem mezi investory. Zdálo by se, že největším tahákem jsou obrazy. Je to tak? nebo jsou v popředí zájmu i jiné umělecké předměty?
V celéporevoluční historii českého aukčního trhu s uměním platí, že největší zájem ze strany sběratelů i investorů je právě o obrazy nebo obecněji o výtvarné umění, kam spadají také graika, kresby, akvarely, tedy práce na papíře a samozřejmě také plastiky. Menší skupina klientů investuje také např. do fotografií, zbran¨í, asiatik, sbírek porcelánu nebo skla popř. jiného užitného umění.
M. Gálová
Lenka
Jak velké objemy peněz se točí v českém prostředí. Mám pocit, že proti zahraničí (NY, Londýn) jde jen o drobné a u nás se z toho dělá velký úspěch. Vzrostl nějak objem peněz, které se na aukcích točí za roky, co se u nás trh s uměním rozeběhl?
Český trh s uměním je samozřejmě proti světovým velmocím v tomto oboru zanedbatelný. Je to stejné jako ve všech ostatních oborech a jiných komoditách, prostě jsme malá země. To však neznamená, že z úspěchů našeho aukčního trhu se pouze "dělá" velký úspěch. V roce 1990 dosáhl celkový roční obrat aukčních domů v ČR zhruba 15 mil. Kč, v roce 200 pak již kolem 170 mil. Kč. Za poslední tři roky, kdy trh s uměním prožívá značný boom byly dosaženy obraty 2005: 275 mil. Kč, 2006: 391 mil. Kč, 2007: 557 mil. Kč. Za první polovinu letoška to již bylo 336 mil. Kč. Tato čísla jsou jasně výmluvná a domnívám se, že svědčí o reálném úspěchu.
M. Gálová
Josef Chorek
Kdo určuje cenu předmětů na aukcích? Pouze prodávající, nebo jde o odborníky sestavená cena (na základě objektivních informací)
Na aukcích se setkáváme se dvěma druhy cen. Tzv. cenou vyvolávací a odhadní. Cena odhadní v sobě zrcadlí význam autora a jeho dílla, skutečnost, jestli je dílo signováno nebo nikoli, jestli bylo vystavováno nebo publikováno, bylo součástí nějaké významnější sbírky, jeho rozměr, techniku, stav a také to, jaká je po autorovi poptávka. Tuto cenu jednoznačně stanovuje expert - znalec umění. Vyvolávací cena je cenou, na které se domluví expert s konkrétním majitele díla. Měla by mít pro nakupující spíše moivační charakter a pohybuje se zhruba na 2/3 ceny odhadní. Samozřejmě záleží hodně na majiteli díla a jeho vůli, do jaké míry je ochoten podstoupit jistou míru rizika, tedy to, že v nejhorším případě se dílo prodá právě za cenu vyvolávací. Zpravidla je však zkušenost taková, že "odvážnější" nakonec vzbudí větší zájem u potenciálních kupců a právě v takovém případě nakonec cena dosažená při prodeji několikanásobně přesáhne cenu vyvolávací.
M. Gálová
Hynek
Lze nějak odhadnout pokud si koupím určitý obraz, do kterého investuji XXX prostředků, o kolik se mi za cca 5-10 let zhodnotí? Dá se jeho cena něčím "vyhnat"? Je mi jasné, že asi neexistuje univerzální návod, ale zajímalo by mne to. Díky
Bohužel, nevím o žádném univerzálním návodu. Je to velmi složité, u konkrétních děl konkrétních autorů, jelikož vlivů, které mohou cenu díla ovlivnit je hodně. Velmi obecně by se dalo říci, že u starších děl (19. století a starší) se kvalitní dílo zhodnotí v daném horizontu o několik procent. Některá díla 20. století možná i o desítky procent a současná díla mají teoreticky potenciál zhodnocení i o stinásobky procent. Jde ale o velmi zjednodušený pohled.
M. Gálová
JanSie
Dobrý den, je podle Vás české poválečné umění srovnatelné se světovou modernou? V jakém směru?
Díla některých autorů (Sýkora, Boštík, Šimotová) jsou svou kvalitou určitě srovnatelná se světovým poválečným uměním. Bohužel tito autoři neměli šanci, aby se s jejich díly obchodovalo na světových trzích, a tudíž ceny jejich děl srovnatelná se světovým tedy nejsou.
M. Gálová
Karel
Projevila se finanční krize nějak negativně na trhu s uměním, nebo šlo o samá pozitiva v podobě zvýšeného zájmu?
Finanční krize se opravdu dosud na českém trhu s uměním projevila vesměs pozitivně. O co větší vládne nedůvěra a panika na finančních trzích, o to větší je důvěra investorů a širší veřejnosti v tradiční formy investic, ke kterým umění patří.
M. Gálová
Jaroslava Brzobohatá
V médiích jsem se dočetla o tom, že proběhla největší aukce s českým moderním uměním u nás. Co říkáte výsledku aukce? Uvažujete o tom, že ji v budoucnu zopakujete? Děkuji
S výsledkem aukce moderního umění české poválečné tvorby, která proběhla minulý měsíc, jsem velmi spokojena. Odpovídá našim optimistickým odhadům. V příštím roce bychom proto chtěli určitě připravit její pokračování.
M. Gálová
Jirka
Co říkáte na kotroverzního "formaldehydového" umělce Damiana Hirsche. Mám pocit, že v jeho dílech, resp dražbách převládl totální snobismus nad reálným rozumem. Ale zájemců má pořád dost. Také by mě zajímalo, zda vám nekazí byznys tím, že naposledy dražil svoje díla sám. Jde o ojedinělý případ, nebo lze čekat podobnou vlnu i u dalších umělců? Podobný trend lze v současnosti pozozorovat i v hudbě, kde se umělci začínají spoléhat při obchodním styku sami na sebe (jde zatím o menšinový trend, ale...)
Máte pravdu, tato aukce vzbudila ve světě i u nás, jak u galeristů, tak v aukčních domech velký rozruch a o to především asi autorovi šlo. Byla tím narušena i zrušena doposud fungující pravidla prodej umění. Osobně se domnívám, že to byl spíše ojedinělý případ, a že nepoved k novému trendu.
M. Gálová
Daniel
Česká republika nepovoluje vývoz uměleckých předmětů do zahraničí, což výrazně omezuje zájem o české umělce v zahraničí. Je to podle Vás správná ochrana, nebo bychom se měli otevřít světu. A je to v dohledné době reálné?
Jednoznačně se domnívám , že pravidla České republiky jsou v tomto ohledu příliš přísná a rigidní. Pokud budeme mít tendenci české umění zadržovat na našem území, tak se nikdy v pravém slova smyslu nestane světovým. Já bych naopak byla velmi pyšná, kdyby se díla našich autorů objevovaly ve významných světových muzeích a galeriích a také ve světových sbírkách. Bohužel toto asi reálné v brzké době není.
M. Gálová
Bábovka
Dnes už se téměř všechno dá koupit na internetu. Nemáte obavu, že dříve či později se tam přestěhují také umělecké předměty a aukční domy zaniknou?
Tuto obavu opravdu nemám. Prostřednictvím internetu se prodávají spíše umělecká díla nižší kvality a nižších cenových kategorií. Domnívám se však, že k tomu, aby si zájemce zakoupil kvalitní umělecké dílo bude vždy preferovat přímý kontakt s dílem.
M. Gálová
Robert
Dá se někde diskrétně zjistit hodnota uměleckého díla? Poraďte mi, prosím, kde a jak tento servis funguje. Děkuji
Hodnotu uměleckého díla můžete zjistit např. v našem aukčním domě, pokud navštívíte naše experty, případně pošlete fotografii díla prostřednictvím dotazníku na našich webových stránkách. Vyhledat experta lze i v jiných aukčních domech.
M. Gálová
Jirka
Dobrý den, rád bych se zeptal jak získáváte umělecké předměty do aukcí? A jaký je rozdíl, když se obrátím na nějaké velké starožitnictví nebo na Váš aukční dům? Kde mám jistotu, že získám nejvyšší cenu?
Umělecké předměty do aukcí získáváme běžnými marketingovými nástroji - tedy komunikací s veřejností. Rozdíl mezi prodejem ve starožitnictví a prostřednictvím aukce je zcela zásadní. Aukce je transparentní způsob prodeje, kde cenu díla vytváří setkávaní nabídky s poptávkou. V takovém případě máte vždy jistotu, že jste dílo prodal za cenu, kterou vytvořil v reálném čas sám trh.
M. Gálová
nii
Domnivate se, ze pozornost venovana investicim do umeni na iHNed je primerena objemu prostredku, ktere trhem s umenim protekaji?
Domnívám se, že je mu věnována přiměřená pozornost. :o)
M. Gálová
Karel
Dobrý den, překvapila mě informace, že Dorotheum je až na 3. místě, co se týče aukčních obratů v ČR, přitom má nejdelší tradici a k dispozici největší prostory, zřejmě i nejvíce zaměstnanců. Kde je důvod a jste s touto pozicí spokojeni? Děkuji.
Třetí pozici obsadila naše společnost na trhu v loňském roce. Jinak se naše pozice dlouhodobě pohybuje na první až třetí příčce. V dosažených obratech sehrávají důležitou roli prodeje rekordních děl, které velmi významně ovlivní celkové výsledky. Vloni se právě takové rekordy objevily více u naší konkurence. Významnou část našich výsledků tvoří také obraty dosažené v naší prodejní galerii. Tyto výsledky však nemůžeme srovnávat s ostatními, jelikož se nikde nezveřejňují. Pokud bychom je vzali v úvahu, donmívám se, že naše vedoucí pozice na trhu by byla znatelnější.
M. Gálová
Richard Neugebauer
Za jak kvalitní pokládáte brněnskou malířku Helenu Švédovou a jak odhadujete budoucí zhodnocení jejích obrazů?
Omlouvám se, ale necítím se být kompetentní se vyjádřit k této otázce. Všem čtenářům děkuji za položené dotazy, přeji hezký zbytek dne.
M. Gálová