Audio
Michal Mejstřík: ČSA míří k "pozitivním výsledkům"
(Zdroj: ČRo1 Radiožurnál)
Nový šéf dozorčí rady

Michal Mejstřík

Datum narození: 6. června 1952.

Vzdělání: VŠE v Praze, obor ekonometrie (1970-1975); Ekonomický ústav ČSAV - kandidát věd (1978-1982), Londýnská vysoká ekonomická škola (1990-1991); Fakulta sociálních věd UK v Praze - docent ekonomie (1991); UK v Praze - profesor ekonomie (1997).

Dosavadní funkce: ředitel Institutu ekonomických studií, Fakulta sociálních věd UK v Praze; člen dozorčí rady ČSA (od září 2009).

Novým předsedou dozorčí rady ČSA se stal její dosavadní člen Michal Mejstřík. Rozhodlo se o tom ve středu na mimořádné valné hromadě a následném zasedání dozorčí rady.

Mejstřík nahradil Miroslava Zámečníka, který odstoupil z funkce kvůli své kandidatuře na místo ředitele pražské zoologické zahrady. Mejstřík je ředitelem Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze.

ČSA se letos propadly do hluboké ztráty a aktuálně bojují o přežití. Nedávno jmenovaný šéf představenstva a ředitel ČSA Miroslav Dvořák ve středu potvrdil, že ztráta na konci roku bude zřejmě činit 3,2 miliardy.

Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky společnosti díky zajištěnému financování provozu nehrozí konkurz. Mejstřík k tomu dodal, že situace v aerolinkách se uklidnila, není nijak dramatická, firma nemusí prodávat ani letadla, ani další majetek a má šanci zamířit k "pozitivnímu hospodářskému výsledku".

Pokud by se dlouhodobě udrželo fungování společnosti tak, jak je, směřovalo by to k pozitivnímu hospodářskému výsledku," prohlásil Mejstřík pro Rádio Česko.

Jsou ČSA z nejhoršího venku? Co vše bude muset ještě firma udělat, aby se dostala z krize? V čem jsou největší úskalí? Kdy by měla přijít privatizace ČSA poté, co od ní stát nedávno ustoupil? Přečtěte si odpovědi na tyto a další otázky. 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Pavel
Dobrý den, uvažujete v nových kolektívních smlouvách o prosazení jednotných benefitů pro všechny zaměstnance ČSA, aby nedocházelo k protěžování jedné skupiny profesí nad ostatními, jak můžeme nyní vidět u letového personálu - proč mají stejný plat,ať už jsou v práci 15 dnů nebo jen dva dny,z jakého důvodu mají lázně,které se jim navíc ani nezapočítávají do standardní dovolené,dále placené jídlo na palubě,navýšené diety,11 povinných volných dnů v měsíci,nevyuživají státní letovou normu.Proč pracovník check-in nemůže dostat lázně, nemůže mít stejný plat, i když budu v práci jen pět dnů,nemám jídlo zdarma, nemám 11 povinných volných dnů....Neměla by fungovat nějaká spravedlnost a neměli bychom se těch lítajích přestat trochu bát?Já vím, že si odpovíte, že se nebojíte, to si řeklo už hodně lidí před vámi, ale výsledek byl nakonec vždy stejný, lítající dosáhli všeho co chtěli.děkuji
Dobrý den, chápu Váš dotaz týkající se rozdílných benefitů, které různé profesní skupiny různým způsobem odůvodňují. Musím přiznat, že vyjednávání o obsahu kolektivních smluv v ČSA patřilo k jednomu z nejkomplikovanějších již jen proto, že zaměstnanci jsou velice heterogenní - jsou sdruženi do osmi profesních skupin. Ale i výsledek jednání byl diferencovaný a létající personál nakonec souhlasil s většími relativními úsporami i díky zásadně lepší historické pozici v oblasti odměňování. Poté co jsou dokončovány mnohdy dramatické redukce pracovníků, které stlačují náklady společnosti na úroveň, na kterou si ČSA vydělá jsem však již pozoroval rostoucí ochotu zlepšovat společnou ČSA identitu. Zaměstnanci ČSA tím jenom potvrzují, že nelze žít jen z úspěšné historie, konkurence je opravdu tvrdá jak ze strany globálních tak nízkonákladových aerolinií. V konkrétních otázkách mi prosím zašlete podněty přímo do mé kanceláře v ČSA.
Michal Mejstrik
Petra
Ačkoli nyní privatizace ČSA nepřichází v úvahu, je podle vás vůbec rozumné aerolinky prodat? A kolik by podle vás mohla být reálná cena? 1 miliarda kterou nabízel Unimex je asi málo, ne? Hezký den a hodně úspěchů
Už jsem v jiném interview vyjádřil názor, že ozdravené aerolinie s pravidelným provozem je dobré privatizovat. V současné krizové době se stále více potvrzuje, že dlouhodobými vítězi se stávají buď (jen někteří) globální hráči, kteří disponují dostatečnými rezervami z úspěšných let, nebo ty nejefektivnější nízkonákladové aerolinky. Je mnoho národních a mezinárodních intitucí a smluvních dokumentů a regulačních mechanismů (např.IATA, Úřad civilního letectví, Řízení letového provozu, mezinárodní smlouvy o trasách,...), kterými stát(y) vstupuje do činnosti leteckých společností. Provozovat leteckou společnost není úloha pro stát, ale pokud ji vlastní měl by se pokusit pomoci opravit chyby, kterým přihlížel. Až bude společnost konsolidována přichází v úvahu její prodej.
Michal Mejstrik
Roman
Dobrý den, co přivede akademika (alespoň z vaší vizitky mám ten dojem) ze "školních lavic" do řídícího orgánu českých aerolinií?
Jakkokoliv mám akademickou činnost velice rád, díky své specializaci na finance a bankovnictví je mnohdy spojena s analýzou reality. Již od roku 1991 působím i jako konzultant mezinárodních institucí (Světová banka, USAID, UNDP, EK), vlád ale i podniků zejména v oblastech restrukturalizace a bankovnictví. Společně se svými kolegy v konzultační firmě EEIP,a.s. (viz www.eeip.cz ), jsme působili v desítkách států. Jde však většinou o akce specifické, které vyžadují značné intelektuální nasazení a nejedná se o "sériovou konzultační činnost" Před i po těchto praktických zkušenostech je dobré se zamyslet nad teoretickou reflexí a tak vzniklo i mnoho mých článků a knih.
Michal Mejstrik
Eda
No tak mne stacilo precist otazku od Pavla. Stale mne to utvrzuje v tom, ze ta firma neni reformovatelna. Nechapu proc cely ten cirkus neskoncil v konkurzu. Ja osobne jiz NIKDY s CSA nepoletim. Nebudu to totiz podporovat hned 2x!
Zkuste přečíst i moji odpověď na jeho otázku. Těším se, že zase brzy s ČSA poletíte.
Michal Mejstrik
Bob
Dobrý den pane Mejstříku. Jaké jsou podle Vás nejdůležitější kroky k tomu, aby se z ČSA stala zisková firma se slušným cash flow? Díky za odpověď a přeji hodně zdaru.
ČSA je sice společností poskytující síťové služby, ale nikdy nebude druhým ČEZem. Navíc se letecká doprava posunula z dříve luxusního statku stále více mezi komodity - ať již pro business komunitu či pro ostatní cestující volící pravidelnou či charterovou dopravu. Ve stávající konkurenci globálních i nízkonákladových společností (Ryanair se ale již též globalizuje) je v "regionu ČSA" stále dost nik, které lze obsadit např. i pomocí origin & Destination modelu, doladěním relevantní kvality služeb. Sama Praha je nepochybně atraktivním cílovým i tranzitním místem. Nu a zásadní kroky na straně úspory nákladů (redukce zaměstnanosti,snížení mezd na udržitelnou úroveň,aj) v posledním měsíci již novináři dostatečně popsali - výsledkem by měla být střednědobě udržitelná mírná ziskovost. Významnou komponentou je i nové vedení společnosti, které uvedené změny definitivně dovnitř společnosti prosadilo. Bohužel tyto kroky, jichž jsem byl v posledních týdnech aktivním účastníkem, přišly dle mého názoru s ročním zpožděním. Mnohé z nich mohlo začit realizovat již předchozí vedení firmy zhruba před rokem, ale je třeba se jich ptát proč se k tomu včas neodhodlalo.
Michal Mejstrik
SV
Dobrý den, budou ČSA propouštět "drahé" piloty, nebo naopak nabírat "levné" piloty? Děkuji SV
Pokud vím, tak v současně době již odešlo z ČSA cca 65 pilotů včetně řady seniornějších a vicepresidentem společnosti pro tuto oblast se stal pan Marek Týbl, který byl poměrně mladým respektovaným pilotem-inspektorem. Soubor pilotů se bude dále odvíjet od nového letového řádu, který bude obsluhovat efektivní linky. Myslím, že i v současnosti ČSA disponují velmi kvalitní sestavou pilotů.
Michal Mejstrik
Adam Lebeda
Dobrý den, rýd bych se zeptal, v čem se lišíte od svých předchůdců a jaká bude VAŠE přidaná hodnota pro České aerolinie. (nikoli minulost - jako zkušenosti, výsledky apod., nýbrž budoucnost...) Děkuji
Možná jsme společně s kolegy v posledních týdnech (byl jsem v dozorčí radě aktivní od začátku října 2009 společně s kolegou Kočárníkem, Novákem atd.) udělali mnohem více než je za tak krátkou dobu v dozorčí radě obvyklé. Doufám, že společně s novým vedením firmy se jí podaří vrátit mezi standardní firmy, o kterých se v tisku píše jenom občas.
Michal Mejstrik
Honza
Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na Vaši vizi dálkové flotily. Myslím, že trend rušení dálkových linek bude mít za důsledek silnou konkurenci low cost dopravců na středních tratích a tudíž tlak na snižování cen letenek, nižší výnosy, rušení linek.. A to je podle mě začarovaný kruh. Vím, že klientela ČSA je jiná než u LCA, a že Vaším úkolem je nejprve firmu stabilizovat, ale přesto: Je v managementu ČSA spíše vůle po dalším rušení dálkových linek, nebo jejich obnově? Dálková letadla "z druhé ruky" jsou teď díky převyšující nabídce levnější a jako investice do budoucna by se mohla vyplatit. Jaký je Váš názor? A druhá otázka. Celý svět nám závidí označení letadel "OK". Neuvažujete o jejím marketingovém využití, jako tomu bylo před začátkem 90. let? Dovedu si představit třeba heslo "Let's fly OK", nebo "Fly OK, fly Czech Airlines" :o) Děkuji za odpověď a přeji Vám mnoho úspěchů při stabilizaci národního dopravce s téměř devadesátiletou historií.
Díky za podněty, ale teď se již musím omluvit. Rád si Vaše náměty přečtu písemně. Nashledanou
Michal Mejstrik
Jan
Dobry den, rad bych se zeptal jaky je Vas pohled na dalkovou flotilu CSA - jeji upadek/rozvvoj v budoucnosti (tedy pokud jeste neco co by se dalo nazvat dalkovou flotilou existuje v CSA). Podle meho nazoru je to jedna z mala moznosti jak CSA rozvijet proroze tento produkt zasadne chybi v nabidce CSA v provnani s ostatnimi "standardnimi" aeroliniemi (narazim hlavne na lety do USA, codeshare Deltu nepovazuji za nahradu). Dekuji
Redakce: Z časových důvodů p. Mejstřík nestihl na dotaz odpovědět
Redakce
Eduard Semsch
Dobrý den, Byli ve hře o pozici předsedy doz. rady i jiní kandidáti? Čím se Vám podařilo od ostatních odlišit?
Redakce: Z časových důvodů p. Mejstřík nestihl na dotaz odpovědět
Redakce
Menez
Dobrý den, pracuje v dozorčí radě stále Ing Bail? Myslite si, že může přinést nějaké oživení pro ČSA, když se tímto tématem nikdy nezajímal. Díky za Váš názor
Redakce: Z časových důvodů p. Mejstřík nestihl na dotaz odpovědět
Redakce