Nafta opět lacinější než benzin? Po více než roce dražšího provozu diesel vozů se začíná karta pomalu obracet. Světová krize tlačí dolů ceny nafty, přitom stále ještě cenově výhodnější benzin zdražuje. Recese ekonomik a obrovský pokles poptávky po diesel dopravě tak oproti všem dřívějším předpokladům může v dohledné době smazat měsíce trvající cenovou výhodu benzinových motorů.

Aktuálně je litr benzinu k mání podle českého průměru kartové společnosti CCS za 24,02 korun. Nafta stojí podle posledních údajů v průměru 24,86 haléřů více. Ještě v polovině loňského roku byl rozdíl víc než 2,50 koruny.
Od začátku roku pak benzin podražil o 1,35 koruny za litr, cena nafty se zvýšila téměř o 50 haléřů.

Benzin bude zdražovat 

V nejbližších dnech bude přitom benzin dál zdražovat - roste jeho cena na rotterdamské burze a to se podle českých velkoobchodních cen projeví u našich pump v následujícím týdnu zdražením zhruba o 30 haléřů. "Výrazným tlakem na růst ceny působí i oslabující koruna. Dolarová cena nafty v Rotterdamu ale na rozdíl od benzinu v uplynulém týdnu nevzrostla. Diesel by tedy v dalších dnech u našich pump zdražit neměl, možná i zlevní. A benzin se tedy k ceně nafty dál přiblíží," soudí analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Čtěte také

Sblížení cen nahrávají v současné době i marže pumpařů. V případě benzinu jsou minimální, u nafty o poznání vyšší. Pokud nechtějí čerpací stanice na benzinu prodělávat, musí sebemenší zdražení na rotterdamské burze, a tedy své nákupní ceny hned promítnout i do zdražení pro tuzemské řidiče.

"Když porovnám cenu benzinu u pumpy hypermarketu Globus s cenou nákupní, vyjde mi, že mají na litru marži nějakých deset, maximálně dvacet haléřů. U nafty víc než dvojnásobek. Naftu by tedy teoreticky mohli i zlevnit," říká anonymně jeden z provozovatelů čerpací stanice.

Nejistotu způsobuje cena ropy

Tipovat v současné době vývoj cen ropy a z nich odvozených cen paliv si pro následující měsíce ale troufne málokdo.

"Pravda ale je, že benzin se teď ve světě nakupuje víc než nafta, kterou recese ovlivňuje více. Začne po zimě motoristická sezona, vyjedou víc osobní vozy a investoři si na ten čas připravují zásoby benzinu. To je důvod, proč teď roste jeho cena," říká petrolejářský expert a manažer společnosti Benzina Václav Loula.

V případě nafty je podle něj evidentní souvislost s vývojem HDP. "Na stagnaci HDP reaguje stagnací nebo i poklesem cena nafty jako jedna z prvních. Průmysl ji využívá mnohem víc než benzin," dodává Loula.

Čtěte také

Světové ceny ropy počátkem minulého týdne mírně oživily a americká ropa se po prvním poklesu pod 40 dolarů za tři týdny stabilizovala nad touto úrovní. K růstu cen přispělo zejména omezení produkce ropného kartelu OPEC. Ke konci minulého týdne se však ceny dostaly opět pod 40 dolarů. Jedním z hlavních důvodů k poklesu cen ropy byla zpráva, že americká ekonomika v lednu podle předběžných údajů ztratila asi 598.000 pracovních příležitostí, což je největší úbytek za 34 let.

Ceny se srovnají v létě

A kdy podle něj může dojít ke srovnání obou cen, nebo dokonce k poklesu ceny nafty pod cenu benzinu? "Možná v létě. To se uvidí podle vývoje cen ropy a vývoje ekonomické krize. Nelze tedy vyloučit, že se na nějaký čas opět stane nafta lacinější než benzin, jak jsme byli dlouhá léta zvyklí," myslí si Loula.

Rozhodující bude vývoj cen ropy Dlouhodobější odhady analytiků hovoří o reálné ceně pro další měsíce nebo maximálně příští rok někde mezi 60 a 80 dolary za barel.

V létě, kdy obvykle výrazněji rostou ceny paliv u čerpacích stanic, můžeme podle názoru lidí z oboru očekávat litr benzinu zhruba za 25 až 26 korun. "S vyšší než touto cenou letos moc nepočítám," říká Otakar Šruma z velkoobchodní společnosti G7.

Ještě na začátku roku byl litr nejprodávanějšího Naturalu 95 v průměru většiny českých pump k mání za roky nevídaných 22,50 korun, někde i pod hranicí 21 korun.