Když se zpozdí letadlo nebo je spoj úplně zrušen, musejí aerolinky cestujícím škodu nahradit. Při běžných zpožděních nabízejí občerstvení, při zrušení letu musejí klienty odškodnit penězi a dokonce zajistit i ubytování.

Finanční kompenzace se může vyšplhat až na 600 eur, což je v přepočtu přes 14 tisíc korun. To ale platí jenom pro dálkové lety, nad 3500 kilometrů, například na Nový Zéland. Při letech do 3500 je to 400 eur, tedy asi 9400 korun. U krátkých vzdáleností do 1500 kilometrů pak 250 eur, v přepočtu přibližně 5900 korun.

cestující_mPři špatném počasí kompenzaci nedostanete

Pokud letecká společnost zajistí náhradní dopravu a cestující do cílové destinace dorazí do dvou hodin po původně plánovaném příletu, má klient nárok pouze na polovinu těchto částek.

Zákazník ale také může odmítnout letět. V takovém případě mu letecká společnost musí vrátit celou cenu letenky. Další peníze už však cestovatel nedostane.

Povinnosti vyplývají z evropské směrnice číslo 261/2004, kterou musí dodržovat všechny evropské letecké společnosti.

V některých případech však člověk na kompenzaci nárok nemá. "To je tehdy, když je let zrušen z důvodu, který dopravce nemůže ovlivnit, například počasí nebo teroristický útok. Peníze pak cestující nemá nárok vymáhat," říká Daniela Hupáková, tisková mluvčí Českých aerolinií.

Přečtěte si více tipů na letecké zájezdy

O náhradu si však zákazník musí písemně zažádat. Pokud to neudělá, aerolinky mu samy automaticky nic nedají.

Když se spoj pouze zpozdí, dostanou cestující občerstvení. Například České aerolinie poskytují v případě předpokládaného zpoždění o dvě až tři hodiny nápoj. "Při zpoždění tři až čtyři hodiny cestujícím nabídneme občerstvení formou svačiny. Je-li zpoždění ještě delší, mohou dostat hlavní jídlo dle denní doby v zařízení restauračního typu," uvádí tisková mluvčí Českých aerolinií Daniela Hupáková.

Cestující zpožděného letadla mají také nárok na dva telefonáty zdarma a měli by mít možnost poslat e-maily příbuzným.

Při dlouhém zpoždění máte nárok na hotel

V případě delšího zpoždění se snaží letecká společnost přednostně zařídit náhradní spojení ve formě dalšího letu nebo spojení s jiným dopravcem.

Pokud se to nezdaří, měly by aerolinky zajistit ubytování v hotelu na vlastní náklady. Stejně tak i v případě úplného zrušení letu. Bývá to standardní hotel se čtyřmi hvězdičkami obvykle v širším areálu letiště. I dopravu do něj zajišťuje letecká společnost.

Samozřejmostí by měl být také základní hygienický balíček s ručníkem a kartáčkem na zuby.

Turisté, kteří mají zájezd koupený od cestovní kanceláře, by neměli spílat jí. Za zpoždění ani zrušení letu nenese odpovědnost. Odškodnění by vždy měli žádat po letecké společnosti.

Snídani či oběd dostanete na palubě letadla

V případě dřívějšího odletu nebo zpožděného letu nemůže cestovka poskytnout slevy nebo finanční náhradu za služby, které nemohly být z tohoto důvodu využity. To jsou například snídaně nebo večeře v hotelu.

Ve většině případů nelze zmeškané stravovací služby nahradit v místě pobytu, ale budou cestujícím poskytnuty na palubě letadla, což zajistí cestovní kancelář. Při pozdním odletu tak obdrží v letadle večeři, při časném odletu z destinace zase snídani.

Své specifikum mají charterové lety. "Protože nepravidelná letecká doprava je provozována odděleně od pravidelné letecké přepravy a nelze vystavovat návazné letenky, ale vždy jen letenky samostatné, žádné náhrady či kompenzace při zmeškání nepřicházejí proto v úvahu," poznamenává k tomu Jan Koláčný z cestovní kanceláře Exim Tours.

Když se vám ztratí zavazadla

Pokud letíte do Bangkoku a vaše zavazadla se z neznámého důvodu ocitnou v Mexico City, musí vám je letecká společnost na vlastní náklady dopravit do jakéhokoli místa, které nahlásíte.

Může se stát, že dopravce odmítá kompenzaci poskytnout. V takovém případě je nutné podat stížnost prostřednictvím evropské informační sítě Europe Direct na e-mailové adrese: mail@europedirect.cec.eu.int.


Na co máte nárok

PŘI ZPOŽDĚNÉM LETU

  •  Od dvou do tří hodin - nápoj Od tří do čtyř hodin - svačina Více než čtyři hodiny - hlavní jídlo

PŘI ZRUŠENÉM LETU

  •  Lety kratší než 1500 km - 250 eur
  •  Lety mezi 1500 až 3500 km - 400 eur 
  •  Lety delší než 3500 km - 600 eur 
  •  Nocleh v hotelu, je-li to nutné

PŘI ODESLÁNÍ ZAVAZADEL JINAM

  •  Přivezení kufrů na jakékoli místo, které cestující dopravci nahlásí.

Zdroj: ČSA