Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) připravuje kvůli bankovním poplatkům hromadnou žalobu na Českou spořitelnu kvůli některým jejím bankovním poplatkům. Novinářům to řekla mluvčí SOS Ivana Picková. SOS chce, aby klienti ČS dostali zpátky peníze, které zaplatili na poplatcích za vedení nebo zrušení účtu, jenž není, či nebyl veden jako součást produktových balíčků nabízených ČS.
SOS odhaduje průměrné plnění ČS ve prospěch žalujícího klienta na zhruba 1500 korun bez započtení úroku z prodlení.


ČS: Naše poplatky určuje trh
"Podle našeho přesvědčení v České republice funguje tržní ekonomika a ceny tedy určuje trh. Se zájmem vyčkáme rozhodnutí soudu a věříme, že se debata o bankovních poplatcích objektivně uzavře," uvedla v reakci na kroky SOS Helena Matuszná z tiskové oddělení České spořitelny. Poplatek za zrušení účtu Česká spořitelna neúčtuje a poplatek za vedení účtu je podle Matuszné zcela legitimní. Dodala, že se banka o aktivitách SOS dozvěděla z tisku.


SOS chce zamezit duplicitním platbám
"Vyzýváme klienty ČS, kteří jsou nespokojeni s poplatky za vedení a zrušení účtu, aby se u nás do 12. června bezplatně registrovali. SOS nejde tolik o výši poplatků, jako o existenci některých poplatků, jejichž účtování považujeme za neopodstatněné, případně duplicitní vzhledem k jiným platbám," řekla novinářům Klára Přikrylová z SOS.


SOS kvůli velkému počtu stížností klientů ČS na systém bankovních poplatků oslovilo tuto banku již loni v květnu. ČS poté poplatek za zrušení účtu ze svého sazebního odstranila. "Přestože se banka od června loňského roku rozhodla poplatek za zrušení účtu ze svého sazebního vyřadit, nemáme dosud informaci o tom, že by kompenzovala svým bývalým klientům zaplacení poplatku za zrušení účtu," uvedla Picková. Připomněla, že SOS se již dříve proti ČS angažovalo v případu kont Sporostudent, kdy se zasadilo o vyplacení přislíbených prémií studentům s výborným prospěchem.


Klienti musí počítat se soudním poplatkem
SOS při přípravě žaloby na ČS spolupracuje s právní kanceláří Holec, Zuska a Partneři. Poté, co budou shromážděni zájemci o vrácení bankovních poplatků, SOS společně s právníky vybere jednoho až dva klienty ČS, kteří s tím vysloví souhlas, jako typické reprezentanty postižených klientů ČS. "Cílem je dosáhnout rychlejšího soudního rozhodnutí při současném ohledu na minimalizaci rizika vynaložených nákladů všech registrovaných klientů," uvedl právník Petr Holec.


Klient ČS musí zaplatit soudní poplatek 600 korun, který mu bude v případě úspěchu v soudním řízení vrácen v plné výši. Ze soudem přiznané částky připadne 15 procent na výlohy související s podáním žaloby a odměnu advokátní kanceláře. SOS upozornilo, že výsledek soudního sporu nelze garantovat. "V případě plného soudního neúspěchu je eventuálně třeba počítat i s náklady právního zastoupení ČS ve výši přiznané soudem," prohlásila Picková.


Sdružení "si došláplo" i na ČSOB
SOS již loni na podzim připravilo kvůli bankovním poplatkům hromadnou žalobu na ČSOB. Žalobu na ČSOB podali letos v lednu první dva klienti ve spolupráci s SOS. Prvním je člověk, který nárokuje 2345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 Kč za poplatek za vedení účtu.
Ve sporu jednoho klienta s ČSOB kvůli neoprávněným bankovním poplatkům soud v únoru vydal tzv. platební rozkaz vůči bance. Podle banky je vydání platebního rozkazu standardním postupem soudu a nesvědčí o možném provinění ústavu. ČSOB v únoru uvedla, že proti rozhodnutí soudu podá odpor a spor bude pokračovat. Podle Holce soudní pře zatím nebyla ukončena pravomocným rozhodnutím.