ropa_tezba192.jpgCelosvětová poptávka po ropě by měla letos růst nižším tempem než se předpokládalo. Důvodem je pomalejší hospodářský růst ve světě. Vyplývá to z pravidelné měsíční zprávy Mezinárodní agentury pro energii, která vychází z nejnovější ekonomické prognózy Mezinárodního měnového fondu (MMF).

Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) by poptávka po ropě měla v letošním roce dosáhnout 87,2 milionu barelů denně, což představuje nárůst o 1,5 procenta. O měsíc dříve přitom počítala s poptávkou 87,5 milionu barelů ropy denně. Ceny ropy přitom dosáhly v tomto týdnu nových maxim.

Čtěte více

Prognóza IEA byla upravena na základě sníženého odhadu letošního růstu světové ekonomiky, který MMF změnil z dřívějších 4,2 procenta na 3,7 procenta, který byl zveřejněn tento týden. Recesi se podle MMF patrně nevyhne největší světový spotřebitel ropy - Spojené státy americké.

Cena americké lehké ropy West Texas Intermediate (WTI) ve středu vystoupila až na 112,21 dolaru za barel. Rekordní cena byla reakcí na zprávu o překvapivém poklesu zásob v USA. Rekordní hranici pokořila i cena severomořské ropy Brent, jejíž cena se vyšplhala na 109,36 dolaru.

Čína dovezla rekordní množství ropy, čínským rafineriím se to nelíbí

Cena ropy by se podle výkonného ředitele IEA Nobuo Tanaky měla od rekordních úrovní nyní vzdalovat. "Směřujeme k vyváženějšímu světovému trhu s ropou. Poptávka klesá a ceny by se měly v důsledku toho snížit," uvedl pro agenturu Reuters Tanaka. S budoucím poklesem poptávky v USA souhlasí i odborník OPEC.

Například v Číně však poptávka po ropě stoupá. V březnu bylo do Číny dovezeno 17,3 milionu tun ropy, což představuje meziroční nárůst o 25 procent a dosažení nového rekordu. Hlad po surovinách je patrný i ze snižujícího se objemu čínského uhlí, které jde na vývoz.

Březnové tempo dovozu ropy do Číny činilo 4,07 milionu barelů denně. Předchozí rekord pocházel z dubna loňského roku a činil 3,6 milionu barelů denně. Vysoký dovoz ropy za stále rostoucí ceny způsobuje ztráty čínským rafinériím, které nemohou vyšší náklady na produkci přenést na koncové spotřebitele.