sarkozy__192x128_.jpgVlády ve Francii, Španělsku a Velké Británii čelí protestům a blokádám farmářů, rybářů a řidičů taxíků, kterým se nelíbí rekordní ceny paliv. Podle francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho by měly státy EU snížit DPH na benzín a naftu a část vybrané daně odvést do speciálního fondu. Ten by měl pomáhat těm, kteří jsou vyššími cenami nejvíce postiženi. Sarkozy chce zavést jednotný strop pro DPH na pohonné hmoty.

Návrh francouzského prezidenta  je podle analytika společnosti CITCO FT Jiřího Šimka typickým populistickým výkřikem. "Reagovat na aktuální vývoj ceny ropy změnou daňových zákonů a vytvářením speciálních fondů by bylo nešťastným a nesystémovým řešením, navíc nikdo neví, co bude s cenami ropy, než by celá EU tyto návrhy schválila," uvedl pro server iHNed.cz Šimek.

Podobný názor má i hlavní ekonoma společnosti Atlantik FT Petr Sklenář. Podle něj je diskuse o snížení daní vynucená. "Spíše se kloním k tomu, že je to krátkodobý politický krok, než že by šlo o snahu pomoci ozdravit daňovou soustavu v Evropě. Navíc by s tím návrhem měla přijít odpověď, kde přijdou naopak výdajové škrty. To by bylo férové," okomentoval pro server iHNed.cz Sklenář.

Čtěte více o cenách ropy a pohonných hmot

Tyto otázky se podle Sklenáře stupňují, když velmi rychle rostou ceny pohonných hmot. "Jelikož ten běh pozměňovacích návrhů a změna spotřební daně neproběhne tak rychle, tak mezitím ceny pohonných hmot mohou poklesnout. To jen podpoří argumenty, že jde o politické populistické gesto," dodal Sklenář.

Vysoké daně podle Šimka paradoxně částečně tlumí prudký růst cen ropy. "U nás například díky vysokým daním cena ropy tvoří pouze zhruba třetinu ceny benzinu. Takže například dvojnásobný růst ceny ropy neznamená růst ceny benzínu o 100 procent, ale pouze zhruba o 30 procent," upozornil Šimek.

Pokud by na benzin nebyla uvalena žádná daň, měli by tak podle Šimka paradoxně spotřebitelé mnohem větší problém se s růstem cen ropy vyrovnat. "Absolutně by sice cena benzinu byla nižší, ale nárůst ceny benzinu by byl mnohem prudší....Tím ale nechci v žádném případě obhajovat vysoké daně," dodal Šimek.

Schválení daňových změn na úrovni celé EU by musely schválit všechny země Unie. Evropská unie se navíc obává, že by dočasné zrušení výběru DPH u pohonných hmot bylo špatným signálem pro země produkující ropu. Podle mluvčího Evropské komise Ferrana Espunyho by to znamenalo, že producenti ropy mohou nadále "hnát" ceny ropy vzhůru bez větších zábran. "To je v podstatě velmi špatný signál, který rozhodně nechceme vyslat," dodal.

Ve Spojených státech amerických stojí jeden litr benzínu v přepočtu přibližně 15 korun.

ceny_benzinu_eu.JPG